Reklama
Reklama

6 objawów niedoboru żelaza

6 objawów niedoboru żelaza Chroniczne zmęczenie to jeden z głównych objawów niedoboru żelaza//fot. Thinkstock

Dominika Czech

10marca2015

Sprawdź, czy to nie przez to jesteś wiecznie zmęczona

Czujesz ciągłe zmęczenie, jesteś blada, a serce wali ci tak, że o mało nie wyskoczy z klatki piersiowej? To sygnały, że masz za mało żelaza w organizmie. 

 

Niski poziom żelaza to najczęstsze zaburzenie występujące u kobiet na całym świecie. Obecnie prawie 2 miliardy ludzi (30% populacji świata) ma za niski poziom żelaza. Ponieważ problem dotyczy przede wszystkim kobiet w wieku rozrodczym, możesz być wśród osób z tym niedoborem. 

 

Jak rozpoznać, że cierpisz na niedobór żelaza?

1. Jesteś ciągle zmęczona

Ciało potrzebuje żelaza do produkcji hemoglobiny - substancji, która w czerwonych krwinkach odpowiada za transport tlenu. Jeśli nie masz wystarczająco dużo hemoglobiny, twój organizm otrzymuje za mało tlenu, przez to czujesz się wyczerpana.

 

2. Często tracisz oddech (mimo, że jesteś w świetnej formie!)

Jeśli we krwi jest za mało tlenu, nie dociera on do płuc i nawet najmniejszy wysiłek powoduje zadyszkę. Możesz też odnieść wrażenie, że spinning, który do tej pory był dla ciebie przyjemnością stał się trudniejszy i ledwo wytrzymujesz tempo.

 

3. Jesteś blada 

Znajomi zwracają ci uwagę, że chyba potrzebujesz urlopu? Możliwe, że to przez niski poziom żelaza. Jeśli jesteś blada, a dodatkowo twoje usta, dziąsła i wewnętrzna strona powiek są mniej czerwone niż zwykle - winowajcą jest żelazo.

 

4. Ciągle chorujesz

Nie pamiętasz już kiedy mogłaś wyjść bez chusteczek, a głowa nie bolała cię od rana? Niski poziom żelaza obniża naszą odporność więc łatwiej łapiesz wszelkie przeziębienia. 

 

5. Twoje serce dziwnie bije

Masz czasem wrażenie, że serce wali ci tak, że prawie wyskakuje z klatki piersiowej albo bije nieregularnie? Jeśli nie masz stwierdzonej choroby serca, możliwe, że to przez niedobór żelaza. Nawet jeśli dzieje się tak przez kilka sekund każdego dnia - to objaw, którego nie powinnaś lekceważyć

 

6. Masz dziwne zachcianki (np. masz ochotę na kredę, ziemię, lód itp.)

Chociaż brzmi to dziwnie jest to prawdziwy objaw. Choć o zachciankach mówi się najczęściej w przypadku kobiet w ciąży, kiedy w twoim organizmie spadnie poziom żelaza, możesz doświadczyć tych objawów.

 

Dlaczego brakuje ci żelaza?

- Masz obfite lub długie miesiączki - utrata dużej ilości krwi w czasie okresu może powodować niedobór

- Nie dostarczasz żelaza organizmowi we właściwy sposób - zaburzenia odżywiania, choroby takie jak zespół wrażliwego jelita mogą powodować niewłaściwe wchłanianie żelaza. Niektóre leki takze mogą zaburzać wchłanianie żelaza przez organizm, jeśli ich skutkiem ubocznym jest nadprodukcja soku żołądkowego

- Jesteś weganką lub wegetarianką - brak produktów zwierzęcych w diecie może zaburzać proces wchłaniania żelaza

- Nie dostarczasz wystarczającej ilości żelaza w swojej diecie

 

Jak zaradzić niedoborom?

Przede wszystkim powinnaś zwiększyć ilość produktów bogatych w żelazo w swojej diecie. W produktach spożywczych występują dwa rodzaje żelaza: hemowe - najlepiej przyswajalne, możesz znaleźć je w mięsie, rybach i owocach morza oraz niehemowe - żelazo z produktów roślinnych, które trudniej się przyswaja. Żelazo niehemowe występuje w szpinaku, kapuście, soczewicy, orzechach, jajach i fasolach. Aby lepiej przyswajać żelazo warto  produkty je zawierające jeść razem z tymi, które bogate są w witaminę C. 

Oczywiście możesz sięgnąć po suplementy diety z żelazem. Pamiętaj jednak, że jego nadwyżka także nie jest dobra, dlatego warto, abyś suplementy przyjmowała po konsultacji z lekarzem.

 

źródło: cosmopolitan.co.uk

Reklama
Reklama
Według Shafiqa Qaadri, autora książ...
Według Shafiqa Qaadri, autora książki "The Testosterone Factor: A Practical Guide to Improving Vitality and Virility, Naturally," , migdały były niegdyś uważane za symbol męskich narządów i płodności. Na pewno orzechy te mają ogromny wpływ na nasze życie seksualne. Zawierają cynk, selen i witaminę E - składniki, które mają ogromny wpływ na odczuwanie pociągu seksualnego, reprodukcję i zdrowie naszych części intymnych. Selen szczególnie wpływa na płodność, zarówno mężczyzn jak kobiet, zaś witamina E powoduje, że nasz układ krwionośny jest mocny i funkcjonuje bez zarzutów. Cynk to główny składnik męskich hormonów, więc jego wysoki poziom gwarantuje wzrost libido u panów. Migdały zawierają także kwasy Omega 3, które zwiększają przepływ krwi do narządów rodnych, zaś arginina - aminokwas, który można znaleźć w migdałach, pomaga w uelastycznieniu żył i także poprawia cyrkulację krwi. Jak podkreśla dr. Lamm z Universytetu Nowojorskiego, stan naszych żył i zapewnienie poprawnego przepływu krwi to podstawa udanego życia seksualnego //fot. Thinkstock

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama