Reklama
Reklama

5 mitów na temat odchudzania

5 mitów na temat odchudzania fot. istock.com

Magdalena Błaszczak

10września2018

W swojej pierwszej książce jedna z najbardziej znanych polskich dietetyczek wraz z koleżanką dziennikarką obalają mity dotyczące odchudzania.

Zobacz co naprawdę działa, a co jest nieskuteczne w walce o szczupłą sylwetkę.

1. DETOKS JEST WAŻNY

Zdrowa kobieta, która ma energię do działania, czuje się dobrze i ma urozmaiconą dietę, nie potrzebuje żadnego radykalnego detoksu. Każdy organizm radzi sobie z toksynami tak samo i nie trzeba szukać dodatkowych metod, aby ten proces usprawnić. Głównym utylizatorem toksyn jest wątroba, która czasem radzi sobie lepiej, a czasem gorzej. Dlatego trzeba ją wspierać. Jeśli dieta jest bogata w warzywa, owoce, kasze – nie trzeba nic dodatkowego robić. Zwłaszcza, jeśli nie cierpisz na zaparcia i przynajmniej co drugi dzień wydalasz niepotrzebne resztki pokarmowe. Detoks to tylko chwyt marketingowy, by sprzedać więcej Benderów do smoothie, wyciskarek do owoców, oczyszczającej jelita spiruliny czy otrębów i oczywiście modnego urlopu z detoksem w roli głównej. Oczywiście warto zmieniać dietę, aby pozbyć się np. nadmiaru wody i opuchnięć, grzybicy lub tzw. kwasicy metabolicznej. Ale wystarczy wyeliminować tylko niektóre produkty, a nie przerzucać się na jedzenie samych warzyw i owoców.

2. OCHOTA NA COŚ SŁODKIEGO OZNACZA, ŻE MAMY PROBLEM Z POZIOMEM CUKRU WE KRWI I TRZEBA GO SZYBKO PODNIEŚĆ

fot. materiały prasoweNiekoniecznie. Może to sygnał, że brakuje chromu, magnezu, witamin z grupy B. Zamiast sięgać wtedy po batonik, lepiej mieć pod ręką garść bakalii, pestki słonecznika, dyni, sezam lub warzywa o niskim indeksie glikemicznym, np. surową marchewkę lub kalarepkę.

3. EKOLOGICZNA ŻYWNOŚĆ JEST ZDROWSZA

Nie zawsze. Na pewno zdrowsze jest mięso, bo zwierzęta przed ubojem nie mogą być karmione antybiotykami lub hormonami. Nawet ich choroby są leczone wyciągami roślinnymi lub homeopatią, a po leczeniu farmakologicznym obejmuje się je kwarantanną. Jednak sprawa ma się inaczej w przypadku warzyw i owoców. Na obszarach sadów ekologicznych padają te same deszcze, wieją te same wiatry, rośliny czerpią te same wody gruntowe. Wyniki badań jabłek i marchewek z upraw ekologicznych i konwencjonalnych wskazały, że zawierają one tę samą zawartość pestycydów, środków ochrony roślin, to samo stężenie metali ciężkich (w tym ołowiu). Jedynym wyróżnikiem było to, że jabłka ekologiczne zawierały 2% więcej witaminy C.

4. NA NISKOKALORYCZNEJ DIECIE ZAWSZE SIĘ CHUDNIE

Każdy z nas ma inne zapotrzebowanie kaloryczne. Przykładem może być bardzo otyła dziewczyna, która nie chudła nawet przy drastycznej diecie 1000 kalorii. Taka ilość zapewnia tylko energię na podstawowe procesy życiowe: pracę nerek czy serca. Energia na wszystkie dodatkowe czynności: np. myślenie, chodzenie, jest pobierana z zapasów tkanki tłuszczowej. Tymczasem pacjentka nie chudła, a tyła. Po przebadaniu w komorze kalorymetrycznej okazało się, że aby przeżyć, potrzebowała zaledwie 400kalorii. To bardzo rzadki przypadek – ale taki miała metabolizm. Dlatego ważne jest określenie ilości kalorii, jakie powinniśmy przyjmować, aby rzeczywiście chudnąć.

5. DIETA BEZGLUTENOWA JEST ZDROWSZA, BO GLUTEN SZKODZI I POWODUJE TYCIE

Nasze pokolenie zjada około 300% więcej glutenu niż pokolenie naszych dziadków. Oczywiści są osoby, u których wyeliminowanie glutenu przynosi rezultaty – najczęściej w tej grupie są dzieci autystyczne, chorzy na depresję i Hashimoto. Ale nie jest to reguła. Gluten ma pewno trzeba wyeliminować u osób chorujących na celiakię, ale w Polsce stanowią oni zaledwie 1% populacji. Reszcie osób gluten nie szkodzi. Dlaczego więc osoby na diecie bezglutenowej mają więcej siły, witalności i twierdzą, że ustąpiły u nich problemy gastryczne? Dlatego, że automatycznie zdrowiej się odżywiają – często same przygotowują posiłki, jedzą więcej warzyw w połączeniu z bezglutenowymi kaszami, czytają etykiety, bo przecież gluten może być wszędzie! Same wypiekają chleb, bo ten ze sklepu nie jest smaczny. Rezygnują z fastfoodów – burgerów, pizzy oraz ciast i wielu słodyczy. I to jest tajemnica ich zdrowego samopoczucia.

 

Reklama
Reklama
fot. Unsplash
fot. Unsplash

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama