Reklama
Reklama

Oto dyscypliny sportowe idealne dla początkujących

Oto dyscypliny sportowe idealne dla początkujących fot. materiały prasowe
19czerwca2018

Masz już dość stagnacji, marzy ci się uprawianie sportu, ale nie wiesz, od czego zacząć? Początki są zawsze najtrudniejsze. Przedstawiamy cztery propozycje dyscyplin sportowych dla początkujących. Najważniejsze, to zacząć!

Jazda na rolkach

Jazda na rolkach to propozycja zarówno dla młodszych, jak i starszych amatorów ruchu na świeżym powietrzu. Ba! Nawet dzieci mogą spróbować swoich sił. Dla maluchów będzie to przede wszystkim trening wytrzymałości i utrzymania równowagi, dla dorosłych – nie tylko fantastyczny relaks, ale także sposób na wyrzeźbienie niektórych partii ciała.

Jak wybrać rolki

Rolki powinny przede wszystkim być dopasowane do umiejętności jeżdżącego. Osoba początkująca nie powinna decydować się na model wyczynowy, na którym można jeździć szybko i zwrotnie, raczej powinna postawić na rolki rekreacyjne, idealne do nauki jazdy.

Ważnym elementem rolek jest rozmiar buta. Powinien być dobrze dopasowany. Jeśli mamy obawy, czy uda nam się kupić idealnie leżące, lub nasze stopy różnią się rozmiarem (co wcale nie zdarza się tak rzadko), można wybrać rolki regulowane, zazwyczaj w granicach trzech numerów. Taka opcja pozwala na całkowitą personalizację butów. To także dobra opcja dla dzieci, którym stopy szybko rosną.

Rozmiar kół – podawany jest w milimetrach i na ogół zamyka się między 78 a 90. Większe koła polecane są bardziej zaawansowanym użytkownikom.

Łożyska – ich jakość określa symbol ABEC i cyfra. Im wyższa, tym szybsze rolki. 3 i 5 to dobry wybór dla początkujących, 7 polecane jest dla zaawansowanych rolkarzy, po 9 mogą sięgnąć wyczynowcy.

Twardość kół – im twardsze, tym wytrzymalsze, ale gorzej amortyzują nierówności. Niskie wartości, między 74A a 78A sygnalizują dużą miękkość kół, wysokie dochodzące do 101A – dużą twardość. Twardość ma też wpływ na tempo jazdy, jeśli zależy nam na prędkości, wybierzmy twarde koła. Oczywiście początkujący powinni zacząć od miękkich.

Zalety jazdy na rolkach

Jazda na rolkach to tnie tylko doskonały trening dla kondycji. Sport ten ma duży wpływ na naszą koordynację ruchową, przyspiesza spalanie tłuszczu, nie obciąża stawów i kręgosłupa, wzmacnia i modeluje mięśnie ud i pośladków, pozytywnie wpływa na dotlenienie organizmu. Rolki mogą być traktowane także jako środek transportu. Trzeba jednak pamiętać, że wbrew powszechnym obyczajom, na rolkach nie można jeździć po ścieżkach rowerowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami rolkarz jest traktowany jako pieszy.

Jazda na deskorolce

Często niesłusznie kojarzona z przynależnością do określonej subkultury. Tymczasem nadaje się równie dobrze dla młodych, jak i starszych miłośników deski z kółkami. Nie ma też znaczenia płeć osoby jeżdżącej na desce. I chociaż jazda na deskorolce uważana jest za sport ekstremalny, to przecież nie musimy zaczynać od wyczynowych akrobacji.

Jak wybrać deskorolkę

Zaawansowani miłośnicy deskorolek nie kupują gotowców, ale sami składają swoją deskę, dopasowując kółka, łożyska, blat, trucki, podkładki i śruby. Jednak początkujący nie muszą się martwić, w sklepach można kupić gotowe i kompletne deskorolki – idealne do nauki. Bo chociaż jazda wydaje się prosta, to jak każdy inny sport wymaga pewnego treningu. Odepchnięcie się i postawienie nogi na desce to dopiero początek.

Niektóre firmy sugerują dobór deskorolki do wieku użytkownika. Zasada jest prosta – młodsi jeżdżą na węższych. Oczywiście ta zasada dotyczy dzieci i młodzieży. Osoby dorosłe muszą raczej zwrócić uwagę na wytrzymałość deski, szczególnie jeśli mają na koncie nadmiarowe kilogramy. Innym ważnym parametrem jest zależność między szerokością deski a rozmiarem buta.

Jeśli chodzi o kółka, to w kompletnych deskach najczęściej spotyka się te o średniej twardości i szerokości. Oznakowania twardości są podobne do twardości kół występujących w rolkach.

Zalety jazdy na deskorolce

Jazda na deskorolce to sport dla ludzi z charakterem. W przeciwieństwie do dość bezpiecznych rolek, deskorolka jest sportem kontuzjogennym, szczególnie jeśli zbyt szybko spróbujemy wzorować się na mistrzach jazdy na desce. Poobijane piszczele, kolana i nadwyrężone kostki zdarzają się w tym sporcie częściej niż w innych. Czy mimo to warto? Zdecydowanie tak. Jazda na deskorolce to doskonały sposób na wzmocnienie nóg, trening wytrwałości, odporności na ból, koordynacji ruchowej i… refleksu.

Deskorolka uważana jest za najwygodniejszy środek transportu w mieście. Można nią bezpiecznie jeździć po chodnikach, jest stosunkowo lekka i łatwo wziąć ją do autobusu czy tramwaju. W niektórych plecakach są nawet specjalne uchwyty na deskę.

Jogging

Aż chciałoby się sparafrazować klasyka: „Biegać każdy może, jeden lepiej, drugi gorzej”. I dokładnie tak jest! Każdy może, a że nie każdy tyle samo i w takim samym tempie, to już inna sprawa. Ale czy to ma znaczenie? Ważne jest, że ruszamy się z kanapy, pokonujemy własne słabości i bijemy kolejne indywidualne rekordy. Osoba początkująca nie powinna robić założenia, że przebiegnie długi, np. dziesięciokilometrowy, dystans, bo może się boleśnie rozczarować. Nie ma też sensu z góry narzucać sobie określonego tempa. Po prostu – zakładamy buty na nogi biegniemy. Na początku kilometr, potem dwa, trzy, pięć… Kondycja, a wraz z nią większa wytrzymałość i szybsze tempo przyjdą same.

Buty do biegania

Chociaż współcześni amatorzy biegania gotowi są opowiedzieć sporo o każdym elemencie garderoby, na początek wystarczy skupić się na butach. Ich jakość to nie tylko kwestia wygody, ale i bezpieczeństwa podczas uprawiania joggingu. Mówiąc wprost – dobrze dobrane buty redukują ryzyko kontuzji. Rozmiar buta i jego wygląd to wbrew pozorom sprawa marginalna. Ważny jest kształt stopy, podłoże, po jakim najczęściej biegamy, przebyte kontuzje oraz… nasza waga. Im większa, tym większą amortyzację powinien zapewnić but do biegania. Początkującym osobom zaleca się buty z amortyzacją bez względu na wagę. Nienawykłe do tego typu aktywności mięśnie i ścięgna stopy i łydki mogą dość łatwo ulec kontuzji. Na pewno nie zaleca się biegania w zwykłych trampkach, szczególnie po nierównym podłożu.

Przed zakupem butów warto przebiec się w nich choćby po sklepie. Jeśli są wygodne, trafiliśmy na ideał. Jeśli poczujemy choćby najmniejszy dyskomfort, trzeba szukać dalej.

Zalety uprawiania joggingu

Najczęstszym impulsem do biegania jest chęć zrzucenia kilogramów i wyrzeźbienia ładnej sylwetki. Fakt – bieganie pomaga spalać zbędne kalorie, ale nie jest to jedyna zaleta tego sportu. Warto wiedzieć, że bieganie:

– dzięki poprawie krążenia krwi znacząco obniża ryzyko chorób serca,

– wzmacnia stawy i więzadła,

– redukuje stres,

– wzmacnia kości,

– redukuje ryzyko zachorowania na cukrzycę, nadciśnienie i zaćmę.

Jazda na rowerze

Rower wydaje się dość powszechnym rodzajem aktywności fizycznej. Praktycznie każdy w dzieciństwie i młodości jeździł rowerem. Z biegiem czasu jednak rower został zastąpiony samochodem, a po dawnym jednośladzie zostało tylko wspomnienie. A szkoda, bo rower w wielu sytuacjach może spokojnie zastąpić samochód. Od wiosny do jesieni jest doskonałym środkiem transportu. Bezsprzecznie rowerem łatwiej przebić się przez wielkomiejskie korki (o ile nie ma wyznaczonych ścieżek rowerowych), łatwiej go zaparkować, można wnieść do komunikacji publicznej. Codzienna porcja ruchu na świeżym powietrzu połączona z dojazdem do i z pracy jest nie do przecenienia. A na amatorów dłuższych wypraw czekają drogi, ścieżki, bezdroża…

Jak wybrać rower

Pierwsze pytanie, na które trzeba sobie odpowiedzieć, brzmi: do czego będzie służył rower. Stawiamy na spokojną jazdę ulicami czy wyczynową jazdę po korzeniach, urwiskach, dołach i innych naturalnych przeszkodach? Różnica zasadza się w budowie ramy, im krótsza tym bardziej siedzenie na rowerze przypomina siedzenie na krześle, szerokości opon (na asfalt wąskie, na bezdroża szerokie), wysokości osi pedałów, rodzaju hamulców i oczywiście cenie. Ponadto rowery miejskie standardowo wyposażone są w błotniki, bagażnik i komplet oświetlenia. W typowych „góralach” za taki osprzęt trzeb dodatkowo zapłacić.

Warto zwrócić też uwagę na ilość biegów, rodzaj amortyzatorów, oraz siodełko. Większy komfort jazdy oferuje siodełko oparte na sprężynach.

Zalety jazdy na rowerze

Jeśli rower jest głównie środkiem transportu, jego największą zaletą jest możliwość pokonywania nawet najbardziej zakorkowanych ulic. Jeśli jednak decydujemy się zostać cyklistą z powodów prozdrowotnych, warto wiedzieć, że:

– jazda na rowerze kształtuje mięśnie łydek, ud i pośladków. Aktywizowane są także mięśnie brzucha oraz rąk i klatki piersiowej, szczególnie podczas jazdy pod górę.

– jazda na rowerze pomaga spalić nagromadzony tłuszcz w okolicach ud i bioder,

– jazda na rowerze wzmacnia mięśnie pleców oraz pozytywnie wpływa na kondycję dolnego odcinka kręgosłupa,

– jazda na rowerze stymuluje układ krążenia do większej wydolności, wzmacnia serce i zapobiega nadciśnieniu.

Reklama
Reklama

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama