Reklama
Reklama

Co zrobić, żeby dobrze zacząć dietę?

Co zrobić, żeby dobrze zacząć dietę? Fot. iStock

Ada Rusin

05lipca2017

Mamy dla ciebie kilka dobrych rad

Liczba osób, będących na diecie jest bardzo duża. Jednak tych, którzy po jej zakończeniu na stałe zmienili swoje nawyki żywieniowe, jest już dużo mniej. A szkoda, bo żeby wytrwać w postanowieniu, wystarczy jedynie odpowiednio przygotować się do planowanej diety. Można to zrobić na trzech poziomach, z których każdy wymaga innego rodzaju zaangażowania i kilku sprawdzonych rozwiązań, które znajdziesz poniżej.

Poziom 1: Zorganizuj swoją przestrzeń domową i niezbędny sprzęt

Zadbaj o to, aby przynajmniej na początku diety, dopóki nie zmienisz swoich przyzwyczajeń, w kuchni i w domu nie było słodyczy i przekąsek, które mogłyby Cię niepotrzebnie kusić. Na stole lub blacie kuchennym trzymaj owoce i wodę mineralną, po które sięgniesz wtedy, gdy najdzie Cię chęć na przekąskę.

Reorganizując przestrzeń domową, warto pamiętać też o sprzęcie, ponieważ to w dużej mierze właśnie on będzie Twoim niezastąpionym kompanem na drodze do smukłej sylwetki. Przygotowywanie dietetycznych posiłków wymaga nie tylko trzymania się odpowiednich przepisów, ale także stosowania odpowiednich gramatur.

Równie ważne jest także znalezienie sposobu na właściwe przechowywanie i transportowanie gotowych dań. Aby ułatwić sobie to zadanie, warto już na początku zaopatrzyć się między innymi w:

  • - wagę kuchenną,
  • - dozownik (do płynów czy mąki),
  • - foremki do pieczenia,
  • - salaterki, miski,
  • - zamykane pojemniki na żywność.

Ta lista nie wyczerpuje oczywiście wszystkich sprzętów, jakie mogą okazać się przydatne podczas diety. Z czasem sama będziesz wiedziała, które z nich są dla  Ciebie niezbędne i najbardziej funkcjonalne, jednak od czegoś trzeba zacząć.

Poziom 2: Zmień myślenie o diecie

Wielu osobom dieta kojarzy się tylko z odchudzaniem. Idąc tym tokiem myślenia, celem jest zrealizowanie konkretnego planu i osiągnięcie oczekiwanego efektu (zazwyczaj utraty kilku kilogramów). A potem? A potem jest powrót do dawnych nawyków żywieniowych, czyli najprostsza droga do efektu jojo. Aby uniknąć tego scenariusza, musisz pamiętać o jednym: najlepsza dieta, to nie ta, która sprawi, że schudniesz 10 kg w 2 tygodnie, ale ta dzięki której zmienisz swój sposób myślenia o odżywianiu na stałe. Jednocześnie pamiętaj też, że w optymalnej i zdrowej diecie nie chodzi o to, aby się głodzić. Przeciwnie - odpowiednio dobrane posiłki sprawią, że będziesz czuć się syta, a Twój organizm otrzyma dokładnie taką dawkę niezbędnych substancji odżywczych, jaka jest dla niego wskazana.

I jeszcze jedno. Nie obwiniaj się! Nawet, jeśli czasem zdarzy Ci się sięgnąć po nadprogramową przekąskę, to świat się nie zawali. Ważne, aby ten „jeden raz”, nie zdarzał się codziennie…

Poziom 3: Trzymaj dietę pod kontrolą

Wiele osób szybko traci motywację do prowadzenia diety. Aby nie podzielić ich losu, poznaj kilka sprawdzonych sposobów na to, aby jeszcze lepiej panować nad swoimi nawykami żywieniowymi i organizacją, która jest z tym związana:

  • - przygotowuj wcześniej listę zakupów - możesz skorzystać z aplikacji mobilnych, które to ułatwiają;
  • - większe zakupy rób raz na tydzień - aby zaoszczędzić czas, możesz zrobić zakupy online;
  • - rób zakupy tylko wtedy, gdy jesteś najedzona - przekonasz się, ilu przekąsek w ten sposób unikniesz;
  • - zerkaj na etykiety produktów i naucz się je analizować;
  • - przygotowuj posiłki na kilka dni (miej jednak na uwadze ich termin przydatności);
  • - dostosowuj posiłki do swoich codziennych obowiązków i planu dnia, a nie odwrotnie;
  • - waż się co najwyżej raz na tydzień - codzienne sprawdzanie rezultatów rzadko prowadzi do czegokolwiek dobrego, a zazwyczaj - bardzo zniechęca, bo prawdziwe efekty wymagają czasu;
  • - zapisuj swoje wszystkie sukcesy, także te małe.

Przedstawione w tekście wskazówki pomogą Ci nie tylko dobrze rozpocząć dietę, ale także pozwolą Ci w niej wytrwać i wpłyną pozytywnie na Twoje nawyki żywieniowe w przyszłości. Trening czyni mistrza, także w kuchni!

 

Materiał przygotowała Małgorzata Stankiewicz - założycielka i trener personalny w Borntobeironman.pl. W 2015 roku zdobyła Koronę Polskich Maratonów, która stanowiła uwieńczenie jej biegowych osiągnięć. Rok później ukończyła zawody triathlonowe Herbalife Ironman 70.3 Gdynia. Obecnie oprócz stałej aktywności fizycznej, pomaga też innym w osiąganiu sportowych celów. Motywuje, wspiera i doradza, stając się dla swoich współpracowników nie tylko trenerem, ale także doświadczonym mentorem.

 

Reklama
Reklama
Plan żywienia przygotowany jest na...
Plan żywienia przygotowany jest na tydzień. Jeśli wynik cię nie zadowoli, możesz powtarzać dietę przez kolejne 6 dni - ale uwaga, dietetycy nie polecają stosować jej zbyt często. Już w pierwszym tygodniu zauważysz wyniki sumiennego przestrzegania zasad diety, a podczas drugiego tygodnia utrwalisz rezultat. / wszystkie fot. Instagram (instagram.com/victoriassecret/)

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama