Reklama
Reklama

Zdrowa moda na kaszę

Zdrowa moda na kaszę Lubisz hummus?

Kasza jęczmienna czy gryczana? A może ciecierzyca? Hummus czy falafel?

Ciecierzyca - małe ziarenka, wiele możliwości

Ciecierzyca jest najbardziej znana w diecie wegetariańskiej. Zwana niekiedy grochem włoskim lub potocznie cieciorką przywędrowała do nas z Azji Południowej. Wyróżnia się wysoką zawartością białka roślinnego oraz aminokwasów, a na jej bazie można przygotować pełnowartościowy posiłek zarówno dla wegetarian, jak i osób, które  nie stronią od mięsa.

Ciecierzyca zawiera dużo błonnika pokarmowego, który przyczynia się do prawidłowej regulacji pracy układu trawiennego i wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu. To nie koniec bogactwa wartości odżywczych, jakie oferuje nam ciecierzyca. Naturalnie wysoka zawartość tiaminy (witaminy B1), witaminy E, B2, kwasu foliowego oraz minerałów (potas, fosfor, magnez, żelazo, wapnia) sprawia, że ciecierzyca dostarcza nam większość niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania elementów.

Z ziarenek można przyrządzić pyszne wegepasztety, zupy czy falafel. Jest wspaniałym dodatkiem do sałatek i dań mięsnych. Najczęściej spożywaną potrawą jest jednak pasta z ciecierzycy podawana z pieczywem, czyli hummus. 

1000 i więcej sposobów na kaszę jęczmienną

Kasza jęczmienna to klasyka polskiej kuchni. Kasza jęczmienna perłowa oraz pęczak wyróżniają się, podobnie jak ciecierzyca, wysoką zawartością rozpuszczalnego błonnika pokarmowego oraz białka roślinnego. Oprócz tych dwóch substancji kasza posiada wysoką zawartość witaminy B oraz minerałów: cynku i żelaza.

Kasza jęczmienna idealnie nadaje się też do zup, gulaszu, gołąbków, zapiekanek i sosów grzybowych. Świetnie komponuje się również z sałatkami.

A może gryczana?

Gryka wśród zbóż wyróżnia się zawartością kwasu foliowego, potasu oraz błonnika pokarmowego. Zboże to wyróżnia się również naturalnie wysoką zawartością tiaminy, magnezu, fosforu, cynku, miedzi oraz manganu. Oraz witamin: B1 i PP. Wszystkie te witaminy i minerały zawarte są w odmianach: białej, prażonej i krakowskiej.

Kasza gryczana jest jednym ze źródeł przeciwutleniaczy. Jej rola w neutralizowaniu szkodliwego działania wolnych rodników, które osłabiają nasz układ immunologiczny powodując zwiększoną podatność na infekcje i stany zapalne jest ogromna. Dlatego można powiedzieć, że kasza gryczana wzmacnia nasz organizm.

Może być spożywana jako samodzielne danie, ale idealnie nadaje się też do zup, gulaszu, gołąbków czy sosów.

 

 

fot. Thinkstock

źródło: materiały prasowe "Sante"

 

l
Reklama

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama