Reklama
Reklama

Czy dietetyczne hity są skuteczne?

Czy dietetyczne hity są skuteczne? fot. istock.com

Katarzyna Lemanowicz

02stycznia2019

Niezmiennie od wielu sezonów są na topie. Czy warto poddać się tej „zdrowej modzie”, czy niekoniecznie?

Olej kokosowy, zero cukru, kawa z masłem? Czy dietetyczne trendy są warte poświęceń czy to chwilowy szał? Spokojnie, rozpracowałyśmy ten temat dla ciebie.

DUŻO TŁUSZCZU

Dietetyczne publikacje przekonują, że to jednak wysokotłuszczowe jedzenie… odchudza. Idea jest taka, że utrzymywanie niskiego poziomu insuliny przez ograniczanie węglowodanów mobilizuje organizm do uruchomienia spalania zapasów tkanki tłuszczowej – ten stan metaboliczny naukowcy nazywają ketozą. Dobra strona: tłuszcz wolno się  spala, a po takim posiłku długo nie czujesz głodu. Ten sposób jedzenia jest na pewno zdrowszy od oryginalnej diety Atkinsa – zawierają zarówno tłuszcze nienasycone z ryb, awokado, orzechów, jak i tłuszcze nasycone (masło, śmietana). Pułapki: utrzymanie restrykcyjnej diety nie jest łatwe. Wyklucza ona wiele odżywczych pokarmów – fasolę, soczewicę, mleko, owoce, niektóre orzechy i ziarna, więc może brakować ci błonnika, witaminy C, antyoksydantów i związków mineralnych. Nie ma badań, które potwierdzają, jak długo utrzymuje się efekt spadku wagi na tej diecie. Podsumowanie: ta dieta rzeczywiście może niektórym osobom pomóc w krótkim czasie zgubić niechciane kilogramy. Jednak nie powinno się stosować jej zbyt długo, bo: 1. jej długofalowy wpływ na organizm nie jest przebadany; 2. eliminuje całe grupy pokarmów; 3. nadmiar produktów z białkiem zwierzęcym jest szkodliwy. Wytyczne Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) zalecają spożycie nie więcej niż 0,5 kg mięsa tygodniowo.

BEZCUKROWA

W ostatnim czasie cukier stał się wrogiem publicznym numer jeden. W książkach o bezcukrowych dietach i przepisach można wybierać i przebierać. Wszystkie twierdzą, że wyeliminowanie cukru pomoże zrzucić wagę, poprawić zdrowie i poczuć przypływ energii. Dobra strona: żeby wprowadzić bezcukrowy plan w życie trzeba zrezygnować z przetworzonej żywności i fastfoodów. To automatycznie zmniejsza spożycie kalorii. Diety eliminujące cukier skupiają się na zmianie schematów i nauce zdrowego odżywiania. Uczą jak dobrze robić zakupy (czytać etykiety) i gotować. Wszystko to daje pozytywne efekty – spadku wagi i utrzymania tego stanu. Pułapki: Niektóre diety bezcukrowe są ekstremalne. Zalecają unikania owoców czy porzucenia totalnie wszystkich rodzajów cukru. Tymczasem naukowcy mówią, że ważne jest źródło cukru (czy jest naturalne czy nie) i ilość. W innych książkach promowane są przepisy z dodatkiem miodu czy syropu klonowego. I tu także warto pilnować ich ilości. Podsumowanie: Zmniejszenie ilości spożycia cukru to rozsądny pomysł. W pierwszej kolejności słodycze i słodkie napoje. Potem produkty spożywcze z cukrem dodanym (np. w każdym ketchupie jest go ok. 20%). Nie ma jednak sensu popadać w obsesję. Według  piramidy żywienia IŻŻ owoce i warzywa powinny być podstawą diety. To znaczy, że trzeba jeść ich jak najwięcej, ale w proporcjach 3/4 warzyw, 1/4 owoców (najlepiej sezonowych). Poza tym kulka lodów nie zniszczy ci zdrowia. Ważne, żeby przestrzegać zaleceń Międzynarodowej Organizacji ds. Zdrowia i nie przekraczać maksymalnej dawki 50 g cukru dziennie.

DIETA ALKALICZNA

Nie jest nowa, ale moda na nią wróciła. Obiecuje podniesienie energii, spadek wagi, koniec problemów ze wzdęciami i niestrawnością. Zasady diety alkalicznej oparte są na fakcie, że współczesna żywność działa kwasotwórczo. Dlatego powinniśmy zrównoważyć produkty kwasotwórcze (mięso, nabiał, cukier) z zasadowymi (owoce, warzywa, orzechy, nasiona strączkowe). Dobra strona: alkaliczna dieta jest zdrowa – zawiera sporo świeżych owoców, warzyw, ziaren i orzechów, jak zalecają oficjalnie przyjęte normy zdrowej diety. Rezygnując z alkoholu, cukru i przetworzonej żywności pomaga zmniejszyć ilość pochłanianych kalorii. Pułapki: kiedy ograniczysz ilość produktów zwierzęcych w diecie, może brakować ci białka. Dlatego trzeba zwiększyć spożycie białek roślinnych. Ich źródłem są nasiona strączkowe (soja, soczewica, cieciorka, tofu, mleko sojowe), orzechy i pestki (słonecznik, konopia, chia) i pełne ziarna zbóż (kasze, pełnoziarniste pieczywo). Dopiero tak urozmaicona dieta zapewni ci wszystkie niezbędne aminokwasy. Podsumowanie: dieta alkaliczna może pomóc schudnąć, bo fastfoody zastępuje warzywami, ale może nie spełniać wszystkich potrzeb odżywczych organizmu. Najlepiej jest przestrzegać zasady, że spożywa się 80% produktów zasadotwórczych (warzywa, owoce) i 20% kwasotwórczych (białko zwierzęce).

 

Tu dowiesz się, czy warto biegać zimą.

l
Reklama

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama