Reklama
Reklama

6 rzeczy, które według dietetyków powinnaś wprowadzić do menu zimą

6 rzeczy, które według dietetyków powinnaś wprowadzić do menu zimą fot. istock.com

Joanna Mroczkowska

03grudnia2018

Co należy wprowadzić do codziennej diety? Jakie składniki pomogą nam przetrwać ten ciężki okres w dobrej kondycji?

Co wprowadzić do codziennej diety zimą?

Zima to wspaniały czas, który kojarzy nam się ze świętami czy szaleństwami na stoku. Jednak wszyscy wiedzą również to, że jest to niezwykle zdradliwy okres, kiedy częściej chorujemy i nasze słabe samopoczucie daje nam czasem do wiwatu...

Jak zatem pomóc sobie w tym trudniejszym dla naszego zdrowia okresie? Wystarczy zmienić sposób w jaki się odżywiamy! W końcu nie na marne mówi się, że «jesteś tym, co jesz». Dietetycy polecają kilka produktów, które koniecznie muszą trafić na twoją zimową listę zakupów spożywczych.

1. Czerwona papryka

W szczególności zimą, w naszej diecie powinna znaleźć się czerwona papryka, która jest bardzo bogata w witaminę C (podobno 3 razy więcej niż pomarańcze). Zawiera ona także fitochemikalia i karotenoidy (które nadają im barwnik), w szczególności beta-karoten, który zapewnia antyoksydacyjne i przeciwzapalne korzyści.

2. Wędzony łosoś

Jednym z głównych problemów zimnej pogody są uszkodzenia skóry, ale okazuje się, że systematyczne jedzenie wędzonego łososia może temu przeciwdziałać. Niezbędne dla naszego serca, zdrowia mózgu i oczu, kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6 znajdujące się w wędzonym łososiu odgrywają również niezwykle istotną rolę w kondycji struktury i wyglądzie skóry. Zimą wzbogać swoją dietę nie tylko o łososia, ale i inne tłuste ryby, tj. makrelę.

3. Grzyby

Grzyby zapewniają nam szereg niezbędnych składników odżywczych, takich jak selen, który jest silnym przeciwutleniaczem, a także niacynę, miedź potasową i fosfor. Dodatkowo grzyby dostarczają białka, witaminy C, D, oraz żelaza. Działają przeciwstarzeniowo i antybakteryjne (pomagają zwalczać infekcje) - tu dowiesz się więcej o ich cennych właściwościach.

4. Żółty ser

Do tego chyba nie trzeba nikogo namawiać! Latem witaminy D dostarcza nam słońce, dlatego zimą musimy ją suplementować. Oczywiście apteczna wersja tej słonecznej witaminy dostępna jest bez recepty, to można ja dostarczać do organizmu również w innej formie. Oprócz sera, witaminę D znajdziecie m.in. w żółtkach jajek, soku pomarańczowym, mleku sojowym, zbożach, tuńczyku, makreli i łososiu.

5. Cynamon

Cynamon jest jednym z najbardziej rewitalizujących ziół na świecie. Wypełniony silnymi przeciwutleniaczami - większą ilością, niż prawie wszystkie inne przyprawy i zioła znane człowiekowi - może wspomóc twój metabolizm, a także pomóc w trawieniu, delikatnie rozgrzewając żołądek i bardziej efektywnie wspomagając rozkładanie żywności.

6. Banany

Dni są krótsze, a noc szybciej zapada – to niestety mocno wpływa na nasze samopoczucie i zdrowie. By temu zapobiegać potrzebujemy dawki serotoniny (organizm wytwarza serotoninę z tryptofanu, który występuje w żywności, takiej jak banany, a także produkty mleczne, ryby, suszone daktyle, soja, migdały i orzeszki ziemne). Dodatkowo jeśli te pokarmy zmiesza się z nierafinowanymi węglowodanami, takimi jak brązowy ryż, razowy chleb lub owies, będzie to jeszcze bardziej korzystne, ponieważ pobudzi organizm do uwalniania insuliny, która pomaga transportować tryptofan do mózgu, gdzie z kolei wytwarzana jest serotonina.

Reklama
Reklama

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama