Reklama
Reklama

Chcesz rzucić nałóg? Sprawdź nasze 10 trików, które ci to ułatwią

Chcesz rzucić nałóg? Sprawdź nasze 10 trików, które ci to ułatwią Rzucanie nałogów nie jest proste, ale można sobie w tym pomóc//fot. Thinkstock

Dominika Czech

12maja2015

Wiemy, że niezwykle ciężko pozbyć się niektórych nawyków, ale warto spróbować

Czy to rzucanie palenia, ograniczanie słodyczy, walka z zakupoholizmem, jeśli postanowisz rozprawić się z nałogiem, warto zastosować kilka psychologicznych i praktycznych trików, które sprawią, że pozbywanie się złych nawyków i wprowadzanie nowych zasad będą łatwiejsze.

 

1. Ustal datę, od kiedy zaczynasz 

Wszystkie diety zaczynają się w poniedziałek ;) Jest to data równie dobra jak Nowy Rok, twoje urodziny, urodziny babci, o ile tylko będziesz trzymać się wyznaczonej daty. Jeśli przesuwasz ją co chwila o kolejny tydzień - prawdopodobnie nie jesteś jeszcze gotowa na wprowadzenie zmian.

 

2. Zastanów się, komu powiedzieć o swoim postanowieniu

Dla jednych, im więcej osób wie o walce z nałogiem, tym lepiej. Inni wolą nikomu nie wspominać o tym, że postanowili zmienić nawyki. Zastanów się dobrze, do której grupy należysz. Jeśli chcesz powiedzieć komuś o zmianach, które wprowadzasz, przemyśl, kto to będzie. Wybierz osoby, które będą cię wspierały, a nie tylko krytykowały i namawiały do porzucenia postanowienia. To twoja decyzja i masz prawo realizować ją tak, jak ty uważasz to za najlepsze dla ciebie.

 

3. Zapisuj pozytywy

Zrób listę pozytywów, które da zmiana zachowania i wracaj do niej w trudnych momentach. Jeśli ochotę na papierosa masz w pracy, zadbaj, by listę mieć pod ręką, lubisz podjadać ciastka na plotkach z przyjaciółką? Też włóż listę do torebki i w razie pokusy, przypomnij sobie wszystkie pozytywy, które da ci zmiana zachowania.

 

4. Bądź dla siebie dobra i cierpliwa

Nawet najmniejsza zmiana każdego dnia doprowadzi cię do wielkiego sukcesu na końcu drogi. Gratuluj sobie za każdym razem, kiedy odmówisz pokusie, nieważne, jak mała i nieistotna może się ona wydawać. Dzięki temu zmiana zachowania będzie prawdziwą przyjemnością, bo zobaczysz, jak dużo razy w ciągu dnia możesz sobie gratulować i jakie postępy robisz.

 

5. Pamiętaj o pozytywnym nastawieniu

Chociaż może się wydawać, że to nic nie daje, naprawdę warto motywować się każdego ranka inspirującymi tekstami. Właściwe nastawienie to więcej niż połowa sukcesu. Traktuj walkę z nałogiem, jak krok na drodze do lepszej siebie. Chwal siebie, nie krytykuj, nie buduj wobec siebie negatywnych uczuć. Zamiast myśleć, co inni sądzą na temat twojej decyzji, zapytaj siebie, jak ty się z nią czujesz. Mów do siebie to, co mówiłabyś ukochanej osobie, gdyby ta postanowiła rzucić jakiś nałóg.

 

6. Zwracaj uwagę na to, co i jak mówisz

Jeśli chcesz używać afirmacji (a my doradzamy, abyś to robiła!), zwracaj uwagę na sposób, w jaki wymawiasz motywujące zdania. Powinnaś je wymawiać spokojnym, łagodnym tonem. Afirmacje powinny być wypowiedziane w czasie teraźniejszym czyli np. "Każdego dnia i w każdej sytuacji czuję się z sobą dobrze i komfortowo" czy "Mam pełną kontrolę nad moimi myślami". To naprawdę pomaga, jeśli będziesz cierpliwa.

 

7. Zrozum swoje nawyki

Za każdym zachowaniem stoi coś więcej - skojarzenie z przeszłości, sposób na odreagowanie stresu lub zagłuszenie poczucia samotności. Poświęć jeden weekend, na zastanowienie się, co stoi za twoimi złymi zachowaniami. Dzięki temu, łatwiej będzie ci zapanować nad codziennymi pokusami, wystarczy, że zanim znowu zapomnisz się w szale zakupów, zastanowisz się, co spowodowało potrzebę kupowania akurat w danej chwili.

 

8. Śledź swoje postępy

Nic nie motywuje lepiej niż osiągnięty już sukces. Jeśli wiesz, ile pracy kosztowało cię niepalenie przez dwa tygodnie, dwa razy się zastanowisz, zanim sięgniesz po papierosa. Zapisywanie swoich sukcesów (porażek także) i doświadczeń, pomoże ci na kolejnych etapach rzucania nałogu.

 

9. Świętuj sukcesy

Nie tylko chwal sama siebie, świętuj każdy, nawet mały sukces. Lepiej unikaj nagród, które mogą zrujnować to, co osiągnęłaś, ale jeśli od dawna chciałaś kupić sobie dobry puder czy szminkę, może to jest dobry powód? Wymyślaj swoje nagrody już wcześniej, pamiętaj o nich w trudnych chwilach, żeby łatwiej było ci je przetrwać. Jeśli rzucasz palenie, zastanów się, na co wydasz pieniądze zaoszczędzone na papierosach,

 

10. Bądź cierpliwa

Aby nowe nawyki weszły ci w życie, potrzeba 21 dni. Tylko 21 dni i twoje życie zmieni się na zawsze! Jeśli naprawdę trudno znosisz walkę z nałogiem, zapamiętaj tę liczbę i odliczaj kolejne dni, które zostały do wymarzonego celu. Potem twój organizm nie będzie już potrzebował cukru, nikotyny, soli itp.

 

Reklama
Reklama

Polecane wideo

Metamorfoza Beth Beard//fot. blakem...
Metamorfoza Beth Beard//fot. blakemorrow.ca

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama