Reklama
Reklama

Tych kilka prostych technik pomoże ci pokonać stres

Tych kilka prostych technik pomoże ci pokonać stres fot. istock.com

Teleportacja w stan zen? Tak, to możliwe za pomocą tych kilku prostych technik, które możesz wykorzystywać kiedy i gdzie tylko chcesz.

ZAWSZE BYŁAM ŚWIETNĄ UCZENNICĄ

I właśnie dlatego zaparło mi dech w piersiach, kiedy dostałam dwóję z najbardziej podstawowej umiejętności: oddychania. Po badaniu polegającym na monitorowaniu moich wdechów i wydechów, Belisa Vranich, psycholog kliniczna i autorka książki „Breathe”, dała mi złą ocenę w tej najbardziej podstawowej, mechanicznej czynności ciała. Wynik miała osłodzić informacja, że 9 na 10 osób jest w oddychaniu tak samo słaba jak ja. Okazuje się, że kiedy większość dorosłych osób robi wdech, ich ramiona unoszą się, angażując górne mięśnie pleców. „Ten typ pionowego oddychania sprawia, że powietrze znajduje miejsce tylko w najwęższej górnej części płuc”, mówi Vranich. To stanowi totalne przeciwieństwo tego, jak został „zaprojektowany” nasz układ oddechowy. Każdy taki płytki oddech wysyła do mózgu impuls sygnalizujący niebezpieczeństwo, co pobudza produkcję hormonów stresu. Efekt: „Twoje serce zaczyna bić szybciej, ciśnienie skacze, a układ immunologiczny słabnie”, wyjaśnia Vranich. Tak, nawet kiedy jesteś w środku masażu, albo siedzisz na kanapie i oglądasz zabawny serial. Ty się śmiejesz, ale twoje ciało dostaje sygnały, że jesteś zestresowana. Problemy zaczynają się już w szkole podstawowej.

„Prawie każde małe dziecko z natury oddycha w sposób poziomy”, mówi Vranich. Kiedy wdycha powietrze, wygląda jakby miało w brzuchu balon – powietrze wpada i wypełnia największą część płuc. Ale siedząc cały dzień w ławce utrwala złą postawę ciała. Powoduje to obciążenie przepony, co prowadzi do blokowania dolnej części płuc. Kulturowe wzorce pogarszają sytuację jeszcze bardziej. Zostaliśmy nauczeni, że unosząc ramiona i cofając je, najlepiej nabierzemy powietrza w płuca (lekarze podczas badania mówią „proszę wziąć głęboki wdech”, a my pompujemy klatkę piersiową jak Superman, który chce przeczyścić drogi oddechowe). I jeszcze ta obsesja płaskiego brzucha. Wypychać swój brzuch przy każdym wdechu? Nigdy!

Zdrowsze przyzwyczajenie: wypychanie go zawsze. Bo głębokie oddychanie brzuchem uczyni cię szczęśliwszą i spokojniejszą. „Kiedy oddychasz w sposób poziomy, twój nerw błędny (nerw X), który zaczyna się z tyłu głowy i biegnie przez całe ciało – mówi twojemu mózgowi, żeby przeszedł w tryb odpoczynku i trawienia”, tłumaczy Vranich. To oznacza zmniejszenie stresu, lepszy sen, podkręcony metabolizm i wzmocniony układ immunologiczny. Ja, na przykład, już oddycham lżej.

3 SPOSOBY NA RELAKS

Głębokie oddychanie brzuchem prowadzi do ogólnego spadku poziomu stresu, ale nie uwalnia od całego niepokoju. Następnym razem, gdy dopadnie cię gorączka myśli, spróbuj jednego z tych specjalnych ćwiczeń oddechowych przygotowanych przez dr Andrew Weila, założyciela i dyrektora Arizona Center for Integrative Medicine.

Kiedy jesteś wściekła... WYPRÓBUJ LICZENIE ODDECHÓW Usiądź w komfortowej pozycji z prostymi plecami, głowa lekko do przodu. Zamknij oczy, weź kilka głębokich oddechów, licząc podczas każdego wydechu do pięciu. Ćwiczenie powtarzaj przez 10 minut.

Kiedy nie możesz spać... WYPRÓBUJ ODDYCHANIE 4-7-8 Przytrzymaj czubek języka dotykając miejsca z tyłu nad górnymi jedynkami (jeżeli czujesz się niekomfortowo, lekko zamknij usta). Zrób całkowity wydech przez usta, wydając przy tym świst. Zamknij usta i weź powoli wdech przez nos, licząc do 4. Wstrzymaj oddech licząc do 7. Zrób wydech przez usta wydając ponownie świst i policz do 8. Powtórz cykl jeszcze trzy razy.

Kiedy jesteś podenerwowana... WYPRÓBUJ ODDYCHANIE 4-8 Wstrzymywanie powietrza dla niektórych jest niekomfortowe, dlatego omiń część z 7 sekundowym wstrzymywaniem oddechu. Z zamkniętymi ustami i czubkiem języka dotykającym dziąseł z tyłu górnych jedynek, zrób powoli wdech przez nos i policz do 4. Wydychaj powoli i całkowicie przez usta ze świstem i policz do 8. Powtórz 3 razy.

l
Reklama

Polecane wideo

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama