Reklama
Reklama

Zrób sobie detoks od złych nawyków

Zrób sobie detoks od złych nawyków fot. istock.com

Z czego warto zrezygnować, jeśli chcesz czerpać więcej radości z życia?

Pewne rzeczy, niewinne na pierwszy rzut oka, mogą bezczelnie stać ci na drodze do upragnionego szczęścia. Dlatego wyśledź wroga i zastąp go przyjaciółmi.

ZREZYGNUJ Z...

…spontanicznych zakupów. Znasz to uczucie rozczarowania, gdy po powrocie do domu myślisz sobie: „Kurcze, przecież wcale tego nie potrzebowałam!”?. Pewnie tak, bo badania mówią, że radość po impulsywnym zakupie trwa zaledwie pół godziny. Więcej satysfakcji przynosi oszczędzanie na coś konkretnego, drogiego, bez czego życie traci sens. Ale jak rozpoznać, czy to już miłość czy tylko pożądanie? Znana bloggerka Leandra Medine („The Man Repeller”), która o poważnej modzie pisze w humorystyczny sposób, opracowała skuteczny zestaw pytań pomocniczych: Czy naprawdę chcę to mieć? Czy ułatwi mi to stylizację? Czy będzie mi się nadal podobało za trzy miesiące? Jeśli jest na wyprzedaży, to czy kupiłabym to w regularnej cenie? Czy znacząco podniesie wartość mojej garderoby? Nie, nie, nie, nie, nie? To odłóż to natychmiast.

…uległości, gdy ktoś próbuje cię przekrzyczeć. A może podczas spotkania kolega lub koleżanka znowu ci przerywa? Przyjęcie pozycji siły może pomóc, mówią eksperci, ale niestety nie zawsze. „Lepiej powiedzieć: „Przepraszam!” – nie patrząc na tego, kto ci przeszkodził, i tym samym tonem kontynuować swoją wypowiedź”, tłumaczy psychoterapeutka Cordula Leddin.

…szukania mężczyzny-ideału. Pisałyśmy o tym wielokrotnie: perfekcjonizm jest nudny. Dlatego wyrzuć swoją wewnętrzną checklistę. I zamiast patrzeć na wiek, dochody czy wygląd, skoncentruj się na tym, jak (dobrze/niedobrze) czujesz się przy obecnym facecie.

…nieustannego porównywania się z innymi. Kobiety mają szczególny talent do znajdowania niewłaściwych kryteriów i grup porównawczych. Na przykład szukamy 10 różnic między nami a superskuteczną CEO albo o dziesięć lat młodszą modelką… No cóż, to dość karkołomne. Zawsze znajdzie się ktoś, kto jest od nas w czymś lepszy. Psycholog i coach mentalny Andre Kellner radzi, by porzucić typowy styl myślenia: „Muszę coś osiągnąć, wtedy będę szczęśliwa”. Nowe motto: „Gdy będę szczęśliwa, więcej osiągnę”.

…przymierzania ciuchów bez makijażu. Rzadko się wtedy podobasz sobie w lustrze. A więc najpierw się umaluj, potem wystylizuj włosy, potem się ubierz i na koniec pomyśl: „Piękna kobieta!”.

…odpowiadania na wiadomości w telefonie od razu. Dlaczego? Bo reagujesz wtedy automatycznie i na przykład ignorujesz ludzi, z którymi właśnie przebywasz. Poza tym pozwalasz, by telefon stale cię rozpraszał. A prawda jest taka, że często są to mało znaczące dla ciebie informacje. Zamiast wpadać w sidła przyzwyczajenia jak pies Pawłowa, lepiej całkowicie świadomie zdecydować, czy to właściwy moment na odpowiedź. Jeśli kuszą cię wyskakujące ikonki WhatsAppa, przełącz telefon w ustawieniach na tryb samolotowy, potem znów przełącz, przeczytaj, znów zdeaktywuj.

…niecierpliwości. Skąd to znasz? Kolejka w supermarkecie ciągnie się na kilometr, a kasjerka zamiast turbodoładowania w stylu króliczka Duracell, pracuje jak najwolniejszy żółw na świecie! a ty przecież bardzo się spieszysz. „Spójrz na sytuację obiektywnie”, radzi coach i psychoterapeuta andre Kellner. „Uświadom sobie, że i tak nic z tym nie zrobisz. Tak naprawdę masz dwie możliwości: albo spóźnisz się zestresowana albo spóźnisz się wyluzowana”. Twój wybór. Dlatego wypróbuj stoicką filozofię „Why worry?”, która pochodzi od coacha Gaura Gopala Prabhu. Przeprowadź sobie w głowie taką rozmowę: masz problem? Nie? To czym się martwisz?. jeśli masz, to: Czy możesz coś zmienić? Tak? To czym się martwisz? Nie? To czym się martwisz?

…marudzenia. Lepiej co wieczór zapisz sobie w zeszycie trzy rzeczy, za które jesteś wdzięczna. Dziękuję za moje długie nogi! Dziękuję za frytki na lunch (#frytkisalepszeodfacetow)! Dziękuję za seks, który przejdzie do historii! Nastrój poprawi ci się błyskawicznie!

…zaniedbywania prawdziwych przyjaciół. Nieważne, jak stresującą masz teraz sytuację. Lepiej skróć listę przyjaciół do tych naprawdę bliskich. I z najważniejszymi dla ciebie ludźmi na świecie ustal z góry święty i niezmienny termin spotkania. Może to być raz w miesiącu, na przykład każdego 15. I bądź tam!

…wyrzutów sumienia w kwestii zaniedbywania dzieci na rzecz pracy. Wiele kobiet czuje się ciągle winna i rozdarta między obowiązkami służbowymi a domem. Zamiast rwać włosy z głowy, lepiej przyjrzeć się sprawie realistycznie, prowadząc dziennik. A potem obiektywnie obserwować wyniki. Gdybyś podliczyła, ile tak naprawdę godzin w tygodniu poświęcasz dziecku, mogłabyś się nieźle zdziwić – średnio jest to około 35 godzin w tygodniu.

…obrażania się. W ten sposób tylko tłumisz w sobie złość. Jak radzić sobie z konfliktami? „Taktyką kanapki. Powiedz najpierw coś ogólnego i miłego, potem wyjaw, z czym masz problem, i zakończ komplementem”, radzi psychoterapeutka Cordula Leddin. W stylu Cosmo wygląda to mniej więcej tak: „Skarbie, twój penis jest naprawdę gigantyczny. Niestety za rzadko się nim chwalisz. Mógłbyś mi go znowu pokazać? Dziękuję!”

…sprawdzania komórki tuż przed spotkaniem. Badanie na Uniwersytecie w Harvardzie pokazuje, że ten mały, często wykonywany automatycznie drobiazg sprawia, że przybieramy defensywną postawę ciała i jesteśmy mniej pewne siebie. Wyłącz telefon i trzymaj głowę wysoko!

…zarywania nocy. Tak, tak, znowu planowałaś pójść do łóżka wcześniej i znowu bez sensu zmarnowałaś czas do drugiej w nocy. Może zabrzmi to nudnawo, ale wypróbuj taki rytuał: ustal sama ze sobą, że zawsze do 22.30 ogarniesz wszystko i położysz się do łóżka z książką. „Możesz też zapisać sobie w kalendarzu w komórce zadania . Na przykład: 19.15 nastawić pranie. To pomoże ci poskromić wewnętrznego leniwca”, radzi psychoterapeutka Cordula Leddin. Kto krócej z nim walczy, wcześniej idzie spać.

…czekania na przyszłość. Sposób myślenia: „Będę szczęśliwa, kiedy…” sorry, ale nie działa! Wymyśl coś innego.

…gromadzenia rzeczy. Zbędny nadmiar nie tylko zagraca szafę, ale też duszę. Królowa porządków i autorka bestsellera Marie Kondo uczy sprzątania w dwóch krokach: 1. Wyrzuć niepotrzebne przedmioty. 2. Dla tych, co zostały, znajdź stałe miejsce przechowywania. Skąd masz wiedzieć, czy coś wyrzucić? Przyjrzyj się temu i zadaj sobie pytanie: „Czy to daje mi radość?”. Jeśli żadna pozytywna emocja się nie pojawia – do śmieci. To dziecinnie proste. Obiecujemy!

…myślenia, że można coś zmienić z dnia na dzień. „Lepiej stawiać sobie cele pośrednie i zastanawiać się: co mogę w przyszłym tygodniu konkretnie zrobić, żeby ten cel osiągnąć? A potem działać, działać, działać!”, radzi Cordula Leddin.

…hejtowania. Jasne, czasem fajnie trochę ponarzekać i poplotkować w pracy. Zwłaszcza, że tym sposobem tworzymy więź z innymi plotkarami, ale... Badanie przeprowadzone na Wake Forest University w Północnej Karolinie dowiodło, że gdy ktoś mówi źle o innych, jest odbierany jako niezadowolony z siebie i w końcu staje się niezadowolony z siebie. Będzie lepiej, jak w porze lunchu pogadasz o planach urlopowych.

…mówienia „tak” na wszystko. Spełniamy prośby właściwie tylko po to, by zasłużyć na uwagę innych, bo boimy się, że oklaski przeminą, kiedy będziemy sobą. Tymczasem to niezwykle uwalniające czasem powiedzieć „nie”, kiedy czegoś nie chcemy. Dowodzi wewnętrznej siły i jest – niespodzianka! – sexy.

…kłócenia się z partnerem w miejscach publicznych. To nieuprzejme, dziecinne i sprawia, że inni odbierają waszą relację jako niefajną. Zaczekaj z dyskusją, aż znajdziecie się w domu.

…unikania papierkologii. Rachunki nie zapłacą się same. I pewnego dnia nadejdzie taki moment, że lista rzeczy do zrobienia cię przerośnie. „Nawet jeśli to trudne, weź sobie pół dnia wolnego i załatw wszystko za jednym zamachem”, radzi terapeutka Cordula Leddin. Albo: jeśli można to załatwić w mniej niż pięć minut, odfajkuj.

…pragnienia kontrolowania wszystkiego. Ważna i przyjemna informacja: to niemożliwe. „Kto chce mieć swoje życie totalnie pod kontrolą, jest skazany na porażkę”, mówi Hannelore Weber, wykładowca psychologii na Uniwersytecie Greifswald. „Nasze życie składa się w dużej części z przypadków i zależy od ludzi, których zachowaniem nie możemy sterować”. Więc odpręż się i poczekaj. Niektóre problemy rozwiążą się same.

…wątpienia w siebie, kiedy coś się nie układa. Pomaga: skakanie przez swój własny cień, rozmowy z kobietami, które były w podobnej sytuacji i uświadomienie sobie: „Ha, nie tylko ja tak mam”. Poza tym, jeśli to dotyczy sytuacji zawodowej: nie znalazłaś się na tym stanowisku przypadkiem, naprawdę.

…kurczowego trzymania się przeszłości. Rada, jeśli trudno ci odpuścić: wyobraź sobie, że jesteś gwiazdą i chcesz wystosować list otwarty do opinii publicznej. Albo do tej osoby, od której nie możesz się uwolnić. Opisz w tym liście wszystko, czego żałujesz albo co cię wkurza. Na początku zapisywanie tego wyda ci się śmieszne, ale działa niezwykle uwalniająco. Nawet jeśli nigdy nie zostanie opublikowane.

l
Reklama

Polecane wideo

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama