Reklama
Reklama

Czy twoje nazwisko jest skazane na sukces?

Czy twoje nazwisko jest skazane na sukces?

Anna Majcher

17września2018

Jasne, raczej nic nie poradzisz na to, jak się nazywasz. Ale jeśli sprytnie wykorzystasz swoje imię i nazwisko, możesz zrobić wielki krok w karierze. Zainteresowana?

Nie wybieramy ich sami. Podczas narodzin po prostu dostajemy je w prezencie i tyle. Przyklejają się do nas na całe życie. Przynajmniej z reguły. Imię i nazwisko – para nieodłączna. Towarzyszą nam w szkole, później w pracy. Przedstawiamy się nimi, podpisujemy nimi dokumenty, maile, rozdajemy je na wizytówce. Za ich pomocą komunikujemy się z innymi.

A one mogą albo wzbudzać pozytywne skojarzenia, albo uprzedzenia. Mogą też niechcący popchnąć karierę lub ją zahamować. O ile sprawa z nazwiskiem jest prosta (dziedziczymy je i już), to z imieniem jest już gorzej. Rodzice stają na głowie, aby wymyślić dziecku imię, które je określi i wyróżni. Jak wynika z wyszukiwarki Google, najczęściej poszukują wyjątkowo oryginalnych, w drugiej kolejności unikatowych, ale niezbyt egzotycznych i tylko niewielu takich, które znikną w tłumie. I właśnie od fantazji rodziców zależy, czy będzie nam z nim łatwiej w życiu, czy trudniej. W badaniu dwóch psycholożek Krystyny Doroszewicz i Ewy Stanisławiak wyszło, że aż 90% Polaków kieruje się stereotypami w ocenianiu imion. I tak na przykład Hania, Maria czy Bogusia kojarzą się z ciepłem, Karolina i Sandra uchodzą za energiczne, Julia i Antonina za ugodowe, a Klara czy Zofia za sumienne. Niewiele osób lubi Vanessy, Nikole i Dżesiki, bo kojarzą się z bohaterami serialów telewizyjnych. Mariole i Danusie też nie mają lekko, Polacy postrzegają je za niezbyt inteligentne.

ZATRZYMAĆ NAZWISKO CZY NIE?

To pytanie przed ślubem zadaje sobie wiele kobiet. „Nazwiska rodowe mają na ogół liczącą setki lat tradycję”, mówi Jürgen Udolph, który bada pochodzenie nazwisk. „No i trudno tak po prostu zrezygnować ze swojego po 25 czy 30 latach. Kompromisem jest podwójne nazwisko. Badanie Greven Medien pokazało, że taką kombinację wysoko cenią sobie przede wszystkim młodzi ludzie. „Podwójne nazwiska łączą w sobie równouprawnienie i tradycje, a u kobiet sygnalizują zaufanie do siebie”, tłumaczy Cathrin Eggers, coach w sprawach kariery. Jednak nauka dowodzi, że najlepiej wyjdziesz, zachowując tylko swoje nazwisko panieńskie. Kobiety, które po wyjściu za mąż nazywają się tak samo jak przed, postrzegane są jako bardziej ambitne, zdecydowane i władcze, dowodzi badanie University of Nevada. I to zarówno w związku, jak i w pracy.

NOWE IMIĘ – NOWE ŻYCIE!

Martyna Wojciechowska ma na imię Maria, Oliwier Janiak – Piotr. Ty też możesz zmienić swoje imię i to nawet oficjalnie, w Urzędzie Stanu Cywilnego. Ale żeby to zrobić, musisz mieć ważny powód. Jaki? Gdy jest ośmieszające, nieużywane (posługujesz się innym imieniem lub nazwiskiem, niż to wpisane do aktów stanu cywilnego), bądź zostało bezprawnie zmienione (przez błąd urzędnika). Nawet jeśli chcesz zmienić tylko jedną literę, musisz znaleźć na to argument. Te same zasady tyczą się nazwiska. Urzędnicy rozpatrują każdy wniosek indywidualnie, dlatego jeśli uważasz, że twoje imię cię ośmiesza, nie pasuje do wykonywanego zawodu, jest trudne do wymówienia albo brzmi „nie polsko”, możesz spróbować przekonać kierownika USC. Cała procedura trwa maksymalnie 30 dni. Cena: 37 zł plus koszty związane ze zmianą dowodu osobistego i innych dokumentów.

NAZWISKO, KTÓRE DOBRZE BRZMI

Podobnie jak z imieniem, możesz rozstać się też z nazwiskiem. Jak wybrać nowe? Według uznania. Możesz przybrać nazwisko panieńskie mamy, babci, albo je sobie po prostu wymyślić. Jeśli powód, dla którego je zmieniasz, będzie dla urzędników oczywisty (bo może nazywasz się Spleśniała, Pasztet, Gałgan, itp.), nie powinnaś mieć z tym problemów. Ale są pewne wyjątki. Jeśli marzy ci się nazwisko osób sławnych lub zasłużonych, np. królów, pisarzy, naukowców, dowódców (Sobieski, Kościuszko, Piłsudski), to będziesz musiała udowodnić, że masz do niego prawa – było lub nadal występuje w twojej rodzinie. 

PUŁAPKA NA ROZMOWIE KWALIFIKACYJNEJ

Czyli: przedstawiasz się tylko z imienia. Masz dobre intencje, pragniesz uchodzić za sympatyczną i przystępną, chcesz, by atmosfera była swobodna. Tymczasem ekspertka od rekrutacji Cathrin Eggers widzi to inaczej. „Umniejszasz swoją ważność”, uważa. Dlatego zawsze przedstawiaj się właściwie i rób to głośno i wyraźnie. Nawiasem mówiąc, przedstawianie się tylko nazwiskiem, uchodzi za staromodne. Jeśli chcesz przy okazji zdobyć dodatkowe punkty, możesz to zrobić w sprytny sposób: „Zastanów się nad jakąś sympatyczną anegdotą dotyczącą twojego imienia/nazwiska albo opowiedz, skąd się wzięły”, radzi ekspertka. Albo na odwrót – spytaj rozmówcę o genezę jego imienia/nazwiska. „Prawie każdy ma coś w tej kwestii do opowiedzenia. A to dobry temat do rozpoczęcia rozmowy”, twierdzi Jürgen Udolph.

MOC IMIENIA I NAZWISKA

O tym, jaka siła drzemie w imieniu i nazwisku, przekonała się pewna para Amerykanów, która w formie eksperymentu zamieniła się podpisem w mailu. Martin R. Schneider i Nicole Halberg przez dwa tygodnie korespondowali mejlowo, używając imienia i nazwiska tego drugiego. Nicole, która wcześniej często była upominana przez szefa za powolną pracę, jako „Martin” stała się szybsza i bardziej produktywna. Jej kolega – przeciwnie. „Byłem zszokowany, bo wreszcie dowiedziałem się, dlaczego Nicole potrzebuje więcej czasu: musiała najpierw  przekonać do siebie klienta”, opowiada. I dodaje: „Moja korespondencja mejlowa stała się bardziej skomplikowana, gdy zostałem Nicole”. Okazuje się, że nawet żeńsko brzmiące imiona mogą stać się przeszkodą w pracy opierającej się na przedmiotach ścisłych. David Figlio, profesor na Northwestern University i ekspert od psychologii imion, zbadał dwie siostry o podobnych umiejętnościach matematycznych. Okazało się, że ta o kobieco brzmiącym imieniu lepiej sprawdza się w przedmiotach humanistycznych. Druga, o bardziej androgenicznym imieniu, stawała się coraz lepszą matematyczką.

Reklama
Reklama

Polecane wideo

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama