Reklama
Reklama

Lubię tak! Czym jest feminizm przyjemności?

Lubię tak! Czym jest feminizm przyjemności?
TAGI: feminizm

O tym, dlaczego warto uczynić feminizm przyjemności filozofią życia, rozmawiamy z jego twórcą i inicjatorem akcji „Lubię tak!” Robertem Ogórem, prezesem AMBRA S.A. - właścicielki marki Cin&Cin.

 

Jak zrodził się pomysł, by marka Cin&Cin zainicjowała kampanię wspierającą kobiety „Lubię tak”?

 

To nie jest jedynie kampania, ale cała filozofia i realizowany od lat program naszej marki, który nazywam „feminizmem przyjemności”. Pierwszym źródłem, z którego tutaj czerpiemy, jest zrozumienie znaczenia przyjemności w naszym życiu. Przede wszystkim przyjemność w żadnym razie nie jest jedynie dodatkiem czy luksusem, nie jest też żadną „słabością”.

Przyjemność nie zagraża też żadnym wartościom. Wręcz przeciwnie: odgrywa fundamentalną rolę w budowaniu tożsamości i bliskości od pierwszych chwil naszego życia. Przecież w kontakcie dziecka z rodzicami to przyjemność, a także nieprzyjemność są wyznacznikami tego, co odczuwamy jako dobre lub złe. Umiejętność odczuwania przyjemności jest źródłem empatii, czyli świadomości i odczuwania tego, co przyjemne bądź przykre dla innych. Przyjemność to świat większy niż myślimy. Dobre słowo sprawia przyjemność, na co reakcją jest uśmiech, który wraca i płynie dalej. Przyjemność nie ma więc nic wspólnego ani z egoizmem, ani z hedonizmem. Ludzie odczuwający i świadomi własnych przyjemności oraz innych ludzi mają kontrolę nad swoim życiem, są bardziej wolni i dają innym po prostu więcej.

 

A czym w takim razie jest dla Pana feminizm?

 

Dla mnie feminizm to po prostu człowieczyzm. Myślę, że feminizm jest najważniejszym nurtem cywilizacji. Dotyka wszechobecnych problemów dominacji, nierówności, wykluczania, ograniczania, ale stawia je w miejscu, gdzie dzieją się nasze najbliższe relacje, związki, rodzina. Feminizm jest przywróceniem „ludzkiej” równowagi w każdym z nas, zwłaszcza w nas mężczyznach. Podobny sens ma ekologia w odniesieniu do życia wokół nas.

Jestem przekonany, że feminizm i ekologia są dwoma odbiciami odnoszącymi się do jednego – bycia człowiekiem, który nie niszczy, szanuje życie innych. Gdybyśmy w tych dwóch sferach osiągnęli sukces, poukładałyby się też inne sprawy.

 

Jak się to wpisuje w feminizm przyjemności?

 

Sprawianie sobie przyjemności jest budowaniem siebie, swojej siły, optymizmu, który przechodzi na innych. Twierdzę, że kobiety lepiej niż mężczyźni czują, co jest przyjemne, a co sprawia przykrość. Są też mistrzyniami empatii. Tymczasem same we własnej sferze przyjemności od zawsze żyją w opresji. Presja na rezygnację z pragnień, własnej wewnętrznej energii, stereotyp skromności, uciszanie, wyciszanie zaczyna się od wczesnego dzieciństwa. Chłopcy i młodzi mężczyźni są dużo bardziej wspierani w tym, by wyrażać swoje opinie, mówić, co lubią, czego chcą, a czego nie. Wszystkim zrobi lepiej, gdy to się wyrówna. A jak wiadomo, najlepszy sposób to zawsze ten najprostszy: nieskrępowana, masowa produkcja kobiecych przyjemności załatwi sprawę lepiej niż wszelkie debaty.

Rozbudzi energię, optymizm, radosną kobiecą siłę. Wiemy, jak to działa, znamy takich ludzi, którzy nie szczędząc sobie przyjemności, „rozrzucają je” wokół siebie. Produkują przyjemności, emanując optymizmem i dzięki temu stają się silni, nieprzemakalni, nie dotykają ich drobne rzeczy… a inni chcą przy nich być. Niech to teraz będą kobiety.  
 

I to mówi hasło „Lubię tak”?
 

„Lubię tak” wzywa kobiety do tego, by działać i tworzyć przyjemne życie w oparciu o własną propozycję, a nie jedynie odpowiadać na czyjeś propozycje. Zauważmy, że to propozycja określa przestrzeń możliwości, a przyjęcie propozycji, bądź jej odrzucenie, jest jednak dużo mniej twórcze, dużo mniej autonomiczne i podmiotowe. A więc „Lubię tak” wyraża naszą świadomą potrzebę, a nie odpowiada tylko na to, co inni mają nam do zaproponowania. Lubię tak żyć i tak działam – bo to jest moja przestrzeń życiowa, oczywiście słucham też innych propozycji, ale wiem, czego chcę.

 

MAŁGORZATA WYCZÓŁKOWSKA

Reklama
Reklama

Polecane wideo

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama