Reklama
Reklama

Warunki, w których SUV-y sprawdzają się najlepiej

Warunki, w których SUV-y sprawdzają się najlepiej
TAGI: suv

Sprawdź, który model będzie najlepszym partnerem podróży.

SUV-y to od lat najdynamiczniej rozwijający się segment samochodów na świecie. Świadczy o tym zarówno rosnąca sprzedaż, jak i coraz bogatsza oferta modeli. Samochody SUV są dostępne w szerokim zakresie rozmiarów i cen, zaczynając od niewielkich, kompaktowych modeli, aż po 7-osobowe auta rodzinne i terenowe. SUV-y średniej wielkości, takie jak Toyota RAV4 czy Mitsubishi Outlander, oferują najlepszą równowagę między przestronnością wnętrza, zużyciem paliwa i dynamiką jazdy.

Co sprawia, że SUV-y sprawdzają się w każdych warunkach?

SUV to uniwersalny samochód, który sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na wakacjach czy weekendowych wycieczkach. Połączenie wyższego zawieszenia i napędu na 4 koła z przestronnym, komfortowym wnętrzem i bogatym wyposażeniem sprawia, że jest to bardzo dobry partner w codziennym życiu. Auta typu SUV spełniają oczekiwania wielu różnych kierowców. Ich atutem jest wysoka pozycja za kierownicą, a także spore możliwości ciągnięcia przyczepy. Z napędem na cztery koła oferują lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni i łatwe poruszanie się poza asfaltem. SUVy mają opinie samochodów niezawodnych, bezawaryjnych, a wersje hybrydowe są także ekonomiczne dzięki niskiemu spalaniu.

Większa masa i wysokość auta powodują jednak, że w przypadku SUV-ów wydajność napędu ma kluczowe znaczenie. Dobry SUV powinien się odznaczać oszczędnym napędem, opływowym nadwoziem i wysoką niezawodnością. Auta, które nie spełniają tych warunków, mogą swoich właścicieli wpędzić w spore koszty. Najekonomiczniejszy SUV to taki, który zużywa niewiele paliwa zarówno na trasie, jak i w mieście, a przy tym nie generuje wysokich kosztów napraw. Te warunki najlepiej spełniają SUV-y z napędem hybrydowym, które są najmniej awaryjne, a przy tym zużywają mało paliwa zarówno poza miastem, jak i w miejskich warunkach. Jak wynika z badań amerykańskiej agencji EPA, najekonomiczniejszym SUV-em na rynku pod względem zużycia paliwa jest Toyota RAV4 Hybrid.

Wysokie zawieszenie

Podwyższone zawieszenie SUV-ów to atut w wielu życiowych sytuacjach. Auta typu SUV ułatwiają poruszanie się po nieutwardzonych, polnych drogach, dlatego jest to idealne rozwiązanie dla mieszkańców mniejszych miejscowości, entuzjastów wypoczynku w plenerze oraz właścicieli działek. Wysokie zawieszenie uprzyjemnia jazdę na wszelkich nierównościach – także na uszkodzonych bądź wielokrotnie naprawianych, nierównych drogach w mieście. SUV-em łatwiej wjechać na krawężnik, co zwiększa nasze możliwości parkowania.

Wysokie zawieszenie samochodu, choć ma wiele zalet, wpływa na stabilność auta w zakrętach. Dlatego dobry SUV powinien mieć nisko położony środek ciężkości, sztywną konstrukcję i odpowiednio dostrojone zawieszenie. Niezależne zawieszenie dwuwahaczowe bardzo dobrze przeciwdziała przechyłom karoserii na boki. Takie rozwiązanie zastosowano w Toyocie RAV4, której atutem jest bardzo sztywna, modułowa platforma TNGA o nisko położonym środku ciężkości. Dzięki niej zawieszenie auta nie musi być bardzo sztywne, dlatego RAV4 może dynamicznie przyspieszać i wchodzić w zakręty oraz rozwijać duże prędkości bez rezygnacji z komfortu jazdy na nierównościach.

Napęd na cztery koła

Napęd na cztery koła to rozwiązanie znane z samochodów terenowych i pick-upów, które jest popularne także w segmencie SUV. Najczęściej stosowany w autach typu SUV jest napęd na 4 koła dołączany automatycznie – samochody w niego wyposażone na co dzień poruszają się za sprawą momentu obrotowego przekazywanego na przednią oś, dzięki czemu zużywają mniej paliwa. Jednak kiedy pojawi się potrzeba, komputer włącza także napęd na tylne koła. Na podstawie danych z czujników ABS system precyzyjnie decyduje o tym, ile momentu obrotowego przekazać na tylne koła. Załączanie tylnego napędu odbywa się bez udziału kierowcy, w sposób płynny i niezauważalny dla niego.

Napęd 4x4 sprawia, że ruszanie jest łatwiejsze, gdyż układ lepiej wykorzystuje moment obrotowy silnika. Przydaje się to w szczególności na śliskiej nawierzchni czy podczas włączania się do ruchu. Rozwiązanie to pomaga także podczas jazdy na krętej drodze. W zakrętach poszczególne koła otrzymują tyle mocy, ile są w stanie wykorzystać, dzięki temu samochód jest bardziej stabilny.

Napęd na 4 koła ma również pewne wady. Pierwszą jest większe zużycie paliwa, zaś drugą – większa masa pojazdu wynikająca z rozbudowy układu napędowego o dodatkowe części, takie jak wał napędowy czy sprzęgło wielopłytkowe lub centralny mechanizm różnicowy. Łatwiejszym sposobem na napędzanie tylnych kół jest hybrydowy układ AWD z niewielkim silnikiem elektrycznym przy tylnej osi. Działając niezależnie od napędu przedniej osi i napędzając jedynie tylne koła, elektryczny silnik z tyłu włącza się płynnie przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni czy w zakręcie, zwiększając przyczepność́, stabilność i sterowność. Rozwiązanie to nie tylko poprawia własności jezdne, ale i ogranicza straty energii, zapewniając niższe zużycie paliwa, niż w przypadku pojazdów z konwencjonalnym napędem na cztery koła. Do obniżenia zużycia paliwa przyczynia się też oczywiście napęd hybrydowy na przód, który odzyskuje energię z hamowania i umożliwia częste korzystanie z samego silnika elektrycznego – w mieście auto porusza się przy wyłączonym silniku spalinowym średnio przez połowę czasu jazdy.

Wymiary

Samochody SUV są bardzo zróżnicowane pod względem wymiarów – w tej kategorii mieszczą się zarówno crossovery zbudowane na platformie aut miejskich, jak i auta o długości sedanów segmentu E. Jednak w przypadku popularnych SUV-ów kompaktowych i średniej wielkości nabywcy oczekują auta z dużym bagażnikiem i przestronnym wnętrzem. Wygospodarowanie większej ilości miejsca dla pasażerów i bagaży w SUV-ach jest ułatwione dzięki wyższemu nadwoziu, choć zależy to także od kształtu karoserii, projektu wnętrza oraz rozwiązań technicznych np. w konstrukcji dachu czy w takim rozmieszczeniu elementów podwozia, aby nie zabierały miejsca w bagażniku.

Debiutująca w tym roku nowa generacja Toyoty RAV4 jest SUV-em z największym bagażnikiem w swojej klasie. Nowy SUV Toyoty ma wymiary 4600 mm długości, 1885 mm szerokości i wysokość obniżoną do 1650 mm, a przy tym mieści 580 l bagażu – licząc tylko do poziomu rozłożonej rolety. Dotyczy to zarówno modelu z silnikiem benzynowym 2.0, jak i z napędem hybrydowym. Po złożeniu tylnej kanapy otrzymujemy bagażnik o pojemności 1690 l – zmieści się w nim rower o kołach 29 cali, których przed włożeniem do auta nie trzeba nawet demontować.

Gdzie się sprawdzi SUV?

SUV-y są codziennym widokiem w miastach, jednak ich masywna sylwetka, podniesione zawieszenie i napęd na 4 koła to wręcz zaproszenie do przygód z dala od miejskich ulic i dróg krajowych. Choć nie są to klasyczne auta terenowe, SUV-y zapewnią bezpieczeństwo i komfort jazdy w trudnych warunkach.

W śniegu

Jazda zimą jest bardziej wymagająca niż latem ze względu na problemy z przyczepnością. Śnieg, błoto pośniegowe czy lód sprawiają, że warunki na drodze są trudne, dlatego bezpieczna jazda samochodem zimą wymaga od kierowcy umiejętności i ostrożności, by dostosować tempo i styl jazdy do sytuacji na drodze. Podstawowym zabezpieczeniem są opony zimowe, jednak nawet one nie zawsze wystarczą.

SUV-y znacząco zwiększają komfort i bezpieczeństwo jazdy w zimie. Dołączany napęd na cztery koła wspomaga ruszanie i trzymanie się drogi, przeciwdziałając zakopaniu się w śniegu, a duże koła i zwiększony prześwit ułatwią parkowanie nawet na zaspach wzdłuż chodnika. SUV-y z napędem na 4 koła docenią także narciarze na zaśnieżonych górskich drogach. Warto zwrócić uwagę, że nowoczesne SUV-y to auta bogato wyposażone w systemy elektroniczne, które dodatkowo poprawiają bezpieczeństwo i ułatwiają jazdę w różnych warunkach.

W terenie

SUV-y nie mają tak spektakularnych możliwości off-roadowych jak samochody terenowe na ramie. Mimo to auta typu SUV to świetne pojazdy na rekreacyjną wycieczkę wzdłuż rzeki, wypad w góry z rowerami czy camping nad jeziorem. Większe koła i odpowiednie zawieszenie sprawiają, że jazda po nierównościach ubitych dróg czy po trawie jest znacznie przyjemniejsza. Samochód lepiej radzi sobie także z piachem i błotem. Dzięki SUV-om każdy może się cieszyć bliskością przyrody.

Jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku samochody terenowe to były wyłącznie duże, ciężkie auta na ramie, jaką stosuje się w ciężarówkach. Ich wykończenie było surowe i mało komfortowe, na autostradzie prowadziły się nie najlepiej i zużywały bardzo dużo paliwa. Jazda poza asfaltem samochodem terenowym wymagała wtedy specjalnych umiejętności, doświadczenia i siły. Pierwszą marką, która wpadła na pomysł, żeby otworzyć bezdroża przed każdym kierowcą, była Toyota. W 1994 roku zadebiutował model RAV4 – pierwszy lekki SUV z nadwoziem samonośnym, którym zachwycili się kochający przyrodę mieszkańcy miast. Obecna, piąta generacja RAV4 to samochód o znacznie większych wymiarach i komforcie jazdy, który jednak zachował ducha przygody pierwszego, kompaktowego SUV-a o trzydrzwiowym nadwoziu.

W trasie

Dzisiejsze SUV-y są na tyle wygodne i przestronne, że obok entuzjastów przygód w plenerze coraz częściej sięgają po nie rodzice. SUV z dużym bagażnikiem to wymarzony samochód rodzinny. Obok przestronnego wnętrza i wysokiego poziomu bezpieczeństwa zaletą SUV-ów jest także podniesione zawieszenie, które przekłada się na wysokie położenie tylnej kanapy. Ułatwia to wkładanie i wyjmowanie fotelika dziecięcego czy pomoc dziecku przy zapięciu pasów. Z kolei do przestronnego i – co ważne – wysokiego bagażnika może się zmieścić nawet rozłożony wózek! Z tych powodów duży rodzinny samochód coraz częściej kojarzy się właśnie z SUV-ami, które zastępują w tej roli kombi i minivany.

Komfort jazdy SUV-em

SUV-y to samochody pod wieloma względami wygodniejsze niż klasyczne auta osobowe. Najbardziej komfortowy SUV to taki, który jest przestronny, ma przyjazne wnętrze i wygodne siedzenia oraz bogate wyposażenie m.in. w nowoczesne technologie. Powinien mieć też dobre właściwości jezdne, ale nie kosztem komfortowego zawieszenia – pewne trzymanie się drogi powinno być zagwarantowane sztywnością nadwozia i elektronicznymi systemami poprawiającymi trakcję, a nie twardymi resorami. Jednocześnie przy wyborze konkretnego modelu warto wziąć pod uwagę koszty utrzymania, w tym kwestie awaryjności i zużycia paliwa. SUV-y to duże samochody, które potrafią spalać naprawdę sporo paliwa. Stąd rozwiązania takie jak napęd hybrydowy mogą uratować domowy budżet.

 

Materiał partnera

l
Reklama

Polecane wideo

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama