Reklama
Reklama

Co to jest dieta 16:8?

Co to jest dieta 16:8? fot. istock.com

Katarzyna Lemanowicz

04lipca2019

I czy faktycznie można na niej schudnąć?

Generalnie, każda zmiana nawyków żywieniowych, a konkretniej ograniczenie pewnych produktów spożywczych prowadzi do spadku wagi. Pytanie tylko, czy wspomniane wyżej zmiany wprowadzamy na stałe, czy to tylko chwilowa fanaberia. W diecie, a w zasadzie zdrowym sposobie żywienia chodzi przede wszystkim o to by dokonywać „dobrych” wyborów, jeść, nie popadać w skrajności. Dla osiągnięcia pełnego sukcesu ważne jest również wprowadzenie aktywności fizycznej – idealnie dopasowanej do własnych preferencji.

Na czym dokładnie polega dieta 16:8?

Główną jej zasadą jest post – przez 16 godzin w ciągu dnia. W tym czasie dopuszczalne jest jedynie picie herbaty, kawy bez mleka, czy niegazowanych, dietetycznych napojów. Następnie przez osiem godzin możesz jeść co chcesz – nie musisz nawet liczyć kalorii. Czy to możliwe, żeby na diecie 16:8 schudnąć? Teoretycznie tak. Badanie opublikowane w Nutrition and Healthy Aging, na grupie 23 otyłych osób przez 12 tygodni dowiodło, że w porównaniu z osobami, które jadły normalnie, osoby na diecie 16:8 spożywały dziennie o 350 mniej kalorii. W końcowym efekcie, osoby będące na diecie straciły ok. 3% masy ciała.

Czy każdy może schudnąć na diecie 16:8?

Wspomniane wyżej badanie zostało przeprowadzone na bardzo małej grupie osób, dlatego trudno mówić o korzyściach diety dla wielu ludzi. Potencjalną korzyścią diety 16:8 jest rezygnacja pojadania późnym wieczorem i w nocy. Poza tym, czy nie jest tak, że jeśli już wpadasz na pomysł zmiany nawyków żywieniowych, postanawiasz: od dzisiaj jestem na diecie to większą uwagę zwracasz na to co jesz, jakie produkty wybierasz? No właśnie, sama zmiana sposobu myślenia jest już krokiem do lepszej wersji siebie.

Dodatkowo trzymanie się ośmiogodzinnego okna jedzenia w dzień uczy kontroli i planowania posiłków. A to z kolei reguluje metabolizm i uczy organizm wykorzystać energię najbardziej efektywnie jak to tylko możliwe.

fot. istock.com

Jakie są wady diety 16:8?

Pewnym problemem może być przyzwyczajenie się do pór dnia, w których możesz jeść, a w których należy pościć. Niestety, ale na tej diecie musisz zapomnieć o wspólnych – późnych kolacjach z przyjaciółmi, czy imprezach – ewentualnie uzbroić się w silną wolę i podczas spotkania raczyć się wodą z cytryną. (Oczywiście na diecie 16:8 nie pijemy alkoholu czy słodkich, gazowanych napojów). Jak każda dieta, również ta wymaga cierpliwości i niepoddawania się.

Czy każdy może przetestować dietę 16:8?

Jeśli jesteś zdrowa, twój organizm nie wysyła ostrzegawczych sygnałów – to oczywiście możesz wypróbować ten sposób jedzenia. Pamiętaj tylko o tym, że żadne skrajności nie są dobre. To co najważniejsze w tej diecie to stworzenie planu, idealnie dopasowanego do twojego rytmu dnia. Warto wziąć pod uwagę aktywności, pracę, ulubione potrawy, czy preferencje smakowe. Na sam początek, najrozsądniej jest stopniowo zwiększać czas postu.

l
Reklama

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama