Reklama
Reklama

Kompresja: jak pomoże ci w treningu i w biegu?

Kompresja: jak pomoże ci w treningu i w biegu?
TAGI:

O odzieży kompresyjnej w kontekście biegania mówi się dziś coraz więcej. Choć wiele badań prowadzonych przez profesjonalistów na całym świecie potwierdza, że kompresja nie wpływa na osiągane wyniki, z pewnością nie zaszkodzi jej stosowanie. Jej największe skutki odczuwa się natomiast już w fazie potreningowego odpoczynku, kiedy to mięśnie zaczynają się regenerować.

Pierwotnie, zalety kompresji doceniane były przede wszystkim w medycynie – lecznicze opaski kompresyjne, kompresyjne skarpety i rajstopy stosowano w leczeniu chorób układu krążenia oraz w chorobach zapalnych takich jak niewydolność żylna czy zakrzepica żył głębokich nóg. Dziś kompresyjną odzież spotyka się już nie tylko w gabinetach lekarskich, lecz często także u profesjonalnych sportowców (na przykład siatkarzy, którzy często stawiają na rękawki kompresyjne oraz zawodowych biegaczy). Czym właściwie jest odzież kompresyjna i jak może pomóc ci w treningu i biegu?

Rodzaje odzieży kompresyjnej

Zanim przeanalizujemy konkretne rodzaje odzieży kompresyjnej dostępnej dziś na rynku i sprawdzimy, jaki wpływ ma ona na trening i organizm człowieka, warto zatrzymać się na chwilę i zastanowić, czym tak naprawdę jest odzież kompresyjna. Często stosuje się dla niej zamienną nazwę odzieży uciskowej, jednak warto uściślić, co oznacza takie stwierdzenie.

Odzież kompresyjna dzieli się bowiem na odzież leczniczą oraz sportową. Ta pierwsza powoduje zdecydowanie większy ucisk, niż druga, przez co stosowanie odzieży uciskowej leczniczej wymaga konsultacji z lekarzem. Sportowa odzież kompresyjna nie jest jednak niebezpieczna dla organizmu – wykonana ze specjalistycznego, elastycznego materiału odzież powoduje odpowiedni ucisk mięśni skutkujący ich lepszym ukrwieniem i dotlenieniem. To z kolei działa wspomagająco zarówno podczas treningu siłowego, jak i podczas odpoczynku po nim. Warto przecież pamiętać, że regeneracja i odpowiednie odżywianie są bardzo istotną częścią treningu i nie należy ich zaniedbywać.

Męska koszulka kompresyjna Nike Pro - nie tylko zapewnia kompresję, ale także gwarantuje skuteczne i szybkie odprowadzanie wilgoci i komfort treningu z suchą skórą. // Źródło: addnature.pl

Wsparcie w postaci odzieży kompresyjnej można dziś zafundować właściwie każdej partii ciała narażonej na wytężony wysiłek podczas uprawiania sportu. Odzież taką można dziś zakupić w każdym dobrym sklepie z wyposażeniem sportowym. Jakie mamy więc opcje wyboru?

  • Koszulki kompresyjne, czyli wsparcie dla całej górnej części ciała – w tej kategorii znajdziesz zarówno topy z długim, jak i krótkim rękawem. Koszulki kompresyjne wspomagają pracę klatki piersiowej, pleców, ramion oraz brzucha i przydają się przede wszystkim podczas treningu siłowego i wytrzymałościowego, w którym partie te biorą największy udział.
  • Skarpetki, getry i legginsy, czyli wszystko dla nóg. Tu znajdziemy przede wszystkim odzież kompresyjną wspierającą dolne partie ciała, idealną dla biegaczy, kolarzy czy nawet wielbicieli chodzenia po górach. Każdy, kto porywa się na aktywność obciążającą mięśnie dolnych części ciała, może zyskać dzięki odzieży kompresyjnej nie tylko lepsze dotlenienie mięśni, a więc ich większą wydajność, ale i zminimalizować dyskomfort podczas fazy regeneracji mięśni.
  • Szorty hiperkompresyjne to dodatkowa kategoria odzieży kompresyjnej przeznaczona głównie dla tych, którzy swój trening skupiają na siłowni – na intensywnej pracy ud i mięśni w okolicach miednicy. Szorty te przydadzą się więc w wszelkiego rodzaju wykrokach, przysiadach czy skokach, również tych z obciążeniem.
  • Rękawki kompresyjne to wsparcie dla rąk, w tym przede wszystkim ich górnych partii. Podczas intensywnego treningu, w którym na urazy i maksymalny wysiłek narażone są bicepsy i tricepsy, rękawki kompresyjne mogą zdziałać wiele. Doskonale sprawdzają się więc w przypadku wspomnianych wcześniej siatkarzy lub koszykarzy.
  • Kombinezony kompresyjne pozostawiliśmy sobie na koniec. Przeznaczone dla osób trenujących już w bardzo profesjonalnym środowisku, stawiających na rozwój wszystkich partii mięśniowych jednocześnie. Skorzystają na nich między innymi osoby podnoszące ciężary.

Elektryzujący kolor aplikacji na nogawkach CEP Nighttech to nie tylko atrakcyjny efekt wizualny, ale również lepsza widoczność po zmroku. // Źródło: addnature.pl

Jak odzież kompresyjna wpływa na ciało podczas biegu

Pozytywne właściwości kompresji znane z medycyny zostały szybko zauważone przez środowisko sportowe. Kompresyjna odzież sportowa jest dziś coraz częściej widoczna u profesjonalnych sportowców podczas zawodów – rękawki i koszulki kompresyjne u siatkarzy, getry i legginsy u biegaczy, szorty u lekkoatletów – nawet zawodowcy czują, że kompresja działa. Moda na odzież kompresyjną została przeniesiona więc szybko również do mniej profesjonalnych środowisk sportowych i dziś stanowi dla wielu osób jeden z podstawowych elementów wyposażenia treningowego.

Każdy trening i większy wysiłek fizyczny skutkują mikrourazami mięśni. To, co przez wiele osób jest często mylone z zakwasami, znane jest w anglojęzycznych krajach jako DOMS, czyli delayed onset muscle soreness. Mikrourazy te sprawiają, że ból i swoiste zmęczenie mięśni można odczuwać nawet kilka dni po treningu. Jak wynika z badań, odzież kompresyjna radzi sobie z DOMS bardzo dobrze. Odpowiednio uciskane mięśnie są lepiej dotlenione i ukrwione, co automatycznie zmniejsza ból odczuwany w związku z wysiłkiem.

DOMS w kontekście biegaczy są zauważane głównie podczas zbiegów oraz po bardzo długich, wymęczających wyścigach czy maratonach. Odzież kompresyjna noszona podczas treningu, zawodów czy także podczas procesu regeneracji zmniejsza w ich przypadku odczuwanie bólu i osłabienia mięśni i z tego też powodu jest tak często widziana u profesjonalnych biegaczy, którzy to właśnie na regenerację mają najmniej czasu. Mówi się, że odzież kompresyjna jest niemal tak skuteczna w procesie regeneracji jak lodowe kąpiele.

Jakie jeszcze możliwości daje odzież kompresyjna? Przede wszystkim przyspiesza usuwanie kwasu mlekowego, którego nadmiar powoduje znane wszystkim zakwasy, poprawia ukrwienie mięśni oraz odciąża je zarówno w trakcie treningu, jak i po nim. Dodatkowo, odzież kompresyjna pomaga w obniżaniu wysokiego poziomu kinazy kreatynowej i związków zapalnych, których obecność we krwi sygnalizuje uszkodzenie mięśni. Odzież kompresyjna działa też łagodząco na drgania mięśni, które zdarzają się podczas treningu wysiłkowego niezwykle często, utrudniając tym samym wykonywanie ćwiczeń. Ciekawym faktem odnośnie odzieży kompresyjnej jest też to, że dzięki jej stosowaniu poprawia się technika wykonywania danych ćwiczeń – tak zwane głębokie czucie mięśni pozwala na ich lepsze ustawienie i tym samym poprawne wykonywanie zadań.

Czy warto więc zdecydować się na jej testowanie? Oczywiście, zwłaszcza gdy masz przed sobą intensywny okres startowy, uczestniczysz w zawodach, wracasz do formy po kontuzji lub zwyczajnie doskonalisz swoją technikę biegacką.

Artykuł partnera

l
Reklama

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama