Reklama
Reklama

10 sprawdzonych sposobów na kaca

10 sprawdzonych sposobów na kaca fot. istock.com

Magdalena Błaszczak

19lutego2019

Karnawał to czas megazabawy do białego rana. Wystarczy kilka prostych trików, aby następnego dnia obudzić się nie tylko z fajnymi wspomnieniami, ale też z dobrym samopoczuciem.

TŁUSTE PRZYGOTOWANIA

To, co zjesz przed imprezą, jest szczególnie ważne, gdy masz słabą głowę i dość szybko się upijasz. Posiłek bogaty w tłuszcze (np. łosoś, makrela lub sardynki w oleju) zjedzony przed wyjściem z domu będzie dla ciebie „antyalkoholową tarczą ochronną”. Tłusta warstwa pokryje błonę śluzową żołądka i w ten sposób zapobiegnie zbyt szybkiemu wchłanianiu alkoholu do krwiobiegu. Oczywiście, tak działają nie tylko tłuste ryby, ale też np. majonez (jajko z majonezem będzie OK!) lub tłuste sery (zwłaszcza kozi, bo zawiera kwas foliowy, witaminy z grupy A i B oraz mnóstwo wapnia i białka). Przed wyjściem z domu dobrze jest zjeść nie lekką warzywną zupę, ale klasyczny rosół. Jeśli jesteś wegetarianką, skuś się na hummus lub guacamole z surowymi warzywami. Nie pomogą ci w lepszej kondycji na imprezie węglowodany, zwłaszcza proste, m.in. pieczywo, makaron, ryż, chipsy, słodycze, słodkie napoje.

#NODIETHERE

Tą samą zasadą (jedzenia tłuszczu) kieruj się przez całą imprezę. Jeśli masz ochotę na przekąski, nie sięgaj po paluszki i chipsy, a orzechy (są bogate w magnez i witaminy z grupy B, które wypłukują alkohol). Zamawiaj dania zawierające dużą ilość potasu (np. krem z pomidorów), bo to jego brak kolejnego dnia wywołuje uczucie niepokoju i kołatania serca.

NIE ZAPOMINAJ O WODZIE

Każdy alkohol (szczególnie piwo!) wzmacnia diurezę, czyli wypłukuje z organizmu zbyt dużą ilość wody. Ponieważ działa moczopędnie, sprawia, że płyn mózgowo-rdzeniowy zagęszcza się, a to jest również przyczyną kiepskiego samopoczucia dzień po imprezie. Aby temu zapobiec, wystarczy na każdą szklankę alkoholu wypić szklankę wody (niestety najczęściej o tym w ogóle podczas imprezy nie pamiętamy). Dodatkowo tuż przed snem warto wypić jeszcze przynajmniej pół litra wody (im więcej, tym lepiej). Pewnie spowoduje to nocną pobudkę i wizytę w toalecie, ale warto. Kac będzie mniejszy (o ile w ogóle się pojawi).

SUPLEMENTUJ WITAMINĘ C

Najlepiej przed imprezą, w jej trakcie i tuż po – połknij trzy dawki (każda z nich powinna zaspokajać 100 proc. całodobowego zapotrzebowania, czyli „przedawkuj ją” i połknij aż 300 proc. zalecanej dawki). Witamina C przyspiesza rozkład alkoholu we krwi. Jej działanie polega na zwiększeniu ilości białych krwinek, co sprzyja usuwaniu etanolu z krwi, a także na eliminacji aldehydu octowego – substancji chemicznej, w którą przekształca się alkohol. To właśnie ten związek odpowiada za przykre objawy kaca, takie jak bóle głowy, nudności i wymioty.
ZAPEWNIJ DOSTĘP ŚWIEŻEGO POWIETRZA

Nawet jeśli jest środek zimy, po powrocie z imprezy warto uchylić lekko okno i... pozostawić je takie na całą noc. Tlen przyspiesza wszystkie procesy metaboliczne w organizmie, a po spożyciu alkoholu przyspiesza zamianę alkoholu na aldehyd octowy (bardziej szkodliwy dla organizmu niż sam etanol) i kwas octowy. Śpiąc w porządnie wywietrzonym pomieszczeniu, rano będziesz czuła się o niebo lepiej i jest możliwe, że zupełnie unikniesz uciążliwego bólu głowy. I śpij, ile tylko możesz – sen działa na twoją korzyść.

WYBIERAJ JASNE ALKOHOLE

Są one mniej „kacogenne” niż ciemne. Dlatego zawsze, jeśli masz możliwość, zamiast whisky wybieraj wódkę, zamiast czerwonego wina – białe, a zamiast ciemnego piwa – jasne. Ciemne alkohole – brandy, bourbon, czerwone wino, ciemny rum i whisky mają więcej kongenerów, czyli zanieczyszczeń powstających w wyniku fermentacji. Jeśli podczas ich picia będziesz dodatkowo palić papierosy, złe samopoczucie rano gwarantowane :(.

NIE MIKSUJ

Zaplanuj rodzaj alkoholu, który będziesz piła i trzymaj się tego postanowienia przez całą imprezę. Jeśli piwo, to nie wino lub wódka. Miksowanie zawsze powoduje gorsze samopoczucie. Jak ognia unikaj zdradliwych drinków składających się z kilku rodzajów alkoholi (np. soku, rumu, wódki).

ZAFUNDUJ SOBIE POTAS I MAGNEZ

Aby zapobiec pokacowemu kołataniu serca i wewnętrznemu niepokojowi, poszukaj w pożywieniu potasu, np. wypij szklankę soku pomidorowego, zjedz kilka dojrzałych pomidorów lub banana. Dobrym źródłem potasu (o którym wiele z nas nie wie) są ziemniaki i suszone owoce. Pobudzony układ nerwowy ukoi magnez – najlepiej dostarczyć go sobie w orzechach i ciemnej czekoladzie (będzie lepiej przyswojony niż magnez z tabletek).

SPEŁNIJ SWOJE ZACHCIANKI

Masz rano dziwne pomysły na śniadanie i zamiast ulubionej owsianki lub tosta twój organizm domaga się kefiru, żurku lub soku z kwaszonych ogórków? To znaczy, że tak naprawdę potrzebuje on kwasu askorbinowego, który pomoże ci szybciej odtruć ciało. Oczywiście, podążaj za swoimi potrzebami i zjedz to, na co masz ochotę. Jednak zamiast kawy (która tylko na chwilę postawi cię na nogi, a tak naprawdę wypłucze jeszcze więcej mikroelementów) wypij szklankę soku pomarańczowego lub porzeczkowego, które są cennym źródłem witaminy C.

 

Reklama

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama