Reklama

Kiedy stres nie daje ci zasnąć...

Kiedy stres nie daje ci zasnąć... Kiedy stres nie daje ci zasnąć...Fot. Getty Image

Anna Majcher

19kwietnia2017

Umysł wciąż pracuje a ciało jest napięte

Wystarczająco irytująca jest sytuacja, kiedy nie możesz zasnąć, bo sąsiad (znowu!) robi imprezę. Ale kiedy to ty sama nie dajesz sobie spać – no, to już tylko siąść i płakać...
z wyczerpania. Problemy ze snem spowodowane stresem to plaga wśród młodych kobiet.

Dlaczego nie możesz spać 

A mogłoby być tak pięknie... zmęczona, przykładasz głowę do poduszki i po chwili śpisz. Ale gdy jesteś zestresowana, sytuacja się komplikuje i wszystko dzieje się nie tak jak powinno. Wystarczy mały niepokój i twoje mięśnie napinają się, tętno przyspiesza, a organizm zaczyna wydzielać hormony stresu: kortyzol i adrenalinę.– Takie objawy możesz też odczuwać, kiedy martwisz się czymś w ciągu dnia. Jednak w nocy oddziałują one silniej, uniemożliwiając ci zaśnięcie. A nawet jeśli uśniesz, sen jest płytki i przerywany. Budzisz się w środku nocy, a rano jesteś niewyspana i zmęczona – wyjaśnia dr Thomas Roth, dyrektor Centrum Snu w Henry Ford Hospital w Detroit.

Gdy rządzi cykl...

– Zmiany poziomu hormonów powodują, że kobieta w pewnych fazach cyklu menstruacyjnego, np. w tygodniu poprzedzającym krwawienie, może częściej przeżywać lęki – tłumaczy prof. Joyce Walsleben z University School of Medicine w Nowym Jorku. – Bezsenność jest też owocem trybu życia wielu współczesnych młodych kobiet: natłoku zobowiązań oraz niezdolności do powiedzenia „nie” przełożonym, znajomym, krewnym... Jeśli w dzień miotasz się między setką różnych spraw, trudno ci odprężyć się w nocy – zwłaszcza że chwile przed zaśnięciem to być może jedyna okazja, żeby zastanowić się nad życiem... Twój umysł zalewają myśli, które wywołują w organizmie reakcje fizjologiczne zdecydowanie niesprzyjające relaksowi.

Efekt śnieżnej kuli

Jeśli stres nie daje ci zasnąć tylko raz na jakiś czas, to jeszcze żadna tragedia. Często jednak pojawia się efekt kuli śnieżnej, który sprawia, że wpadasz w błędne koło: stres-bezsenność-stres-bezsenność...– To zjawisko określa się mianem bezsenności psychofizjologicznej – mówi prof. Walsleben. – Martwisz się, że ostatniej nocy nie zmrużyłaś oka, więc wcześnie kładziesz się do łóżka, w obawie, że znów ci się to przydarzy. Ale ten twój lęk pobudza mózg do aktywności, która utrudnia zaśnięcie... i cały cykl powtarza się od nowa, przez wiele dni, a nawet tygodni. A skutki tego są takie, że nie tylko jesteś zmęczona i drażliwa – bezsenność zmniejsza także odporność organizmu, powoduje kłopoty z pamięcią, może nawet spowolnić metabolizm, a w konsekwencji dać wzrost wagi. Jak podkreśla Walsleben, jest to problem medyczny, oddziałujący negatywnie na cały twój organizm.

Jak sobie radzić?

Oto „środki uspokajające” mogą ci pomóc:

λ Wyłącz się. Kiedy jesteś przyrośnięta do komórki, oczekiwanie na kolejną rozmowę czy SMS powoduje nieustanne pobudzenie. Wyłączając te wszystkie gadżety na godzinę czy dwie przed pójściem spać, dajesz mózgowi czas, żeby i on się wyłączył.

λ Zdrzemnij się. Mogłoby się wydawać, że to pogorszy sprawę, ale półgodzinna drzemka obniży poziom kortyzolu, dzięki czemu obudzisz się spokojniejsza. Spróbuj znaleźć czas na drzemkę przed 14.00 – wtedy istnieje mniejsze ryzyko, że zakłócisz swój naturalny rytm.

Reklama

Polecane wideo

λ Sporządź Listę Spraw Załatwionych. Zamiast zapisywać, co masz do zrobienia, pod koniec dnia wylicz wszystko, co udało ci się osiągnąć, nawet drobiazgi. Widząc taką listę czarno na białym, zrozumiesz, że twoje życie wcale nie jest taką szaleńczą gonitwą, jak ci się wydaje
– i to będzie bardzo kojąca świadomość.

λ Zaplanuj sobie Dzienne Okienko Trosk. Późnym popołudniem poświęć 20 minut na rozmyślanie o wszystkim, co cię trapi.

– W dzień problemy nie wyglądają tak strasznie, może spojrzysz na nie z innej perspektywy
i obmyślisz plan działania – mówi Walsleben.

λ Zanurz się w sen. Kiedy leżysz, zastanawiając się, czy w ogóle uda ci się zasnąć, zastosuj sprawdzoną sztuczkę dla ukojenia rozkołatanych nerwów: wyobraź sobie, że mięśnie w stopach rozluźniają się i stapiają z materacem. Następnie wyobrażaj sobie ten scenariusz w wykonaniu łydek, potem ud, itd. Taka wizualizacja pomoże ci odprężyć mięśnie oraz uspokoi umysł.

λ Wykorzystaj bezsenność.Jest 2.00 w nocy, a ty nie śpisz? Zamiast wyobrażać sobie, jak zmęczona będziesz rankiem, potraktuj to jako okazję, by zrobić coś przyjemnego, np. poczytać. Gdy zaczniesz postrzegać bezsenność w pozytywnym świetle, nie będziesz miała powodu do zamartwiania się i ani się obejrzysz, zaśniesz.

Reklama
Na wypadek, gdybyś chciała się zain...
Na wypadek, gdybyś chciała się zainspirować na nadchodzące lato... Fot. www.instagram.com/alessandraambrosio/

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama