Reklama

Jak się dobrze zrelaksować w trakcie urlopu?

Jak się dobrze zrelaksować w trakcie urlopu? Jak się dobrze zrelaksować w trakcie przerwy świątecznej? Fot: Getty Image

Anna Majcher

30grudnia2016

Masz tylko kilka dni wolnego i chciałabyś odpocząć ma maksa? Ale zamiast wyluzować, spinasz się jeszcze mocniej. Co zrobić by wreszcie się odprężyć? Znamy sposoby!

Wracasz z urlopu i wszyscy pytają, czy wypoczęłaś, a ty nie wiesz, co odpowiedzieć. Jeśli masz być szczera, to... „nie”.  Już pierwszego dnia świąt marzysz, żeby jak najszybciej minęły. Nie dlatego, że nie lubisz dni wolnych od pracy. Przeraża cię tylko, co powinnaś robić w te dni. Według rozmaitych poradników: spać do południa, potem śniadanie w łóżku, spacer z chłopakiem i wieczór spa z przyjaciółkami. Tylko, że żadna z tych rzeczy nie odpręża. 

Jaka osobowość, taki relaks

Według amerykańskich badań, około 40% dorosłych ma poczucie, że za mało i źle zarządza swoim stresem. Mamy problem z określeniem, co nas tak naprawdę relaksuje i jak, w związku z tym, powinniśmy spędzać swój czas wolny. OK, są pewne standardy (w stylu: kąpiel z bąbelkami i kieliszek wina), ale to nie znaczy, że one sprawdzają się u wszystkich, uważa dr Emma Seppala, autorka książki „The Happiness Track”.  To, co sprawia, że jakaś czynność jest relaksująca, to twój typ osobowości. Jeżeli to, co robisz, żeby się odprężyć jest niezgodne z twoją naturą (jedziesz na warsztat ciszy, choć jesteś gadatliwa), w twoim ciele nie pojawią się klasyczne reakcje na relaks: zwolnienie akcji serca, dłuższy oddech, niższe ciśnienie krwi i mniejsze napięcie mięśniowe...

Nicnierobienie

Umiejętność wyluzowania to nie to samo co nicnierobienie. I nie to samo co walka ze stresem non stop. – Odrobina stresu jest konieczna, żeby twoje ciało prawidłowo funkcjonowało – uważa dr Shawn M. Talbott, autorka „The Secret of Vigor”. – Hormon stresu, kortyzol, odpowiada też za ekscytację i power, konieczne, by stawić czoła wyzwaniom, jakie ma dla ciebie życie. Idealnie by było, gdybyś wybrała sobie takie aktywności, które pomogą ci utrzymać najlepszy dla ciebie poziom hormonów. Taki, przy którym masz energię do działania, ale ta energia nie zmienia się w irytację czy lęk – sygnały, że kortyzolu jest trochę za dużo. Możesz przesadzić z jego ilością, gdy na siłę będziesz chciała wdrożyć technikę odstresowywania niezgodną z twoją naturą. No bo umówmy się, jeśli kochasz się ruszać, zakopanie się pod kocem z kindlem w ręku nie przyniesie ci ulgi w trudnych czasach. Jeśli kochasz włóczęgi w nieznane, wakacje w pięciogwiazdkowym spa tylko cię zirytują. I tak dalej...  

Poczuj flow

Jeśli naprawdę zaangażujesz się w coś, co ci się podoba, twoje ciało działa na autopilocie. Psychologowie nazywają to stanem „flow”. Intensywna koncentracja na tym, co robimy z pasją sprawia, że w ciele pojawia się koktajl hormonów, który uspokaja system nerwowy i spowalnia oddech – dowiodły badania Duke University. Im bardziej zaangażowana jesteś w to, co robisz, tym bardziej cię to odświeża, uważa dr Talbott. Dlatego zaplanuj przynajmniej godzinę dziennie na coś, co lubisz. Eksperymentuj z różnymi formami aktywności: ćwiczenia kardio albo totalny bezruch. Z ludźmi albo solo. Przy muzyce lub w ciszy. Weź pod uwagę nawet to, co inni postrzegają  jako nieprzyjemne obowiązki. Kto wie, może ciebie odpręża prasowanie? Sprawdź, jak się czujesz przed, w trakcie i po. Jesteś podekscytowana przed wizytą w spa albo lekcją garncarstwa? A może raczej przerażona? A po niej? Czujesz się doenergetyzowana, zrelaksowana, skupiona? A może zmęczona i znudzona? Opisz swoje wrażenia pełnymi zdaniami. Na przykład: „to był dla mnie idealny poziom trudności”. Albo: „nawet nie zauważyłam, jak czas minął.” 

No to relaks

Kiedy już wybierzesz swój sposób na relaks, całkowicie oddaj się tej czynności. Jeśli zadzwoni telefon w czasie medytacji – nie odbieraj, oddzwonisz później. Jeśli sięgasz po kredki i kolorowankę dla dorosłych – zignoruj Instagram. Robiąc kilka rzeczy na raz, poczujesz się wyczerpana zamiast doenergetyzowana. Multitasking sprawia, że nasz poziom lęku wzrasta – mówią badania opublikowane w 2015 w Journal of Marketing Research. Jeśli nie koncentrujesz się całkowicie na odpoczywaniu, graniu czy pracy, potem czujesz się gorzej, nie lepiej… Udanego wypoczynku!

Reklama
Reklama

Polecane wideo

Początek 2017 roku to wymarzony cza...
Początek 2017 roku to wymarzony czas dla miłośników filmu - na ekranach kin pojawią się długo wyczekiwane premiery. Na co warto wybrać się do kina? Sprawdź i już teraz zaplanuj styczniowy weekend! 

Polecamy również

Skomentuj
Reklama
Reklama

Najpopularniejsze

Reklama